Wednesday, April 14, 2010

RUMAH BERASAP???

Petang kelmarin, rumah kami berkepul-kepul dilanda asap tebal dengan bau yang agak meloyakan untuk dihidu. Semua penghuni rumah bertempiaran menyelamatkan diri dan hidung daripada asap tebal yang menyelubungi kawasan rumah. Orang yang lalu-lalang pun tak henti-henti menoleh dan memperlahankan kenderaan masing-masing untuk melihat apa yang berlaku.


Kes yang berlaku semalam bukanlah disebabkan kebakaran tapi berpunca daripada kerja-kerja 'fogging' yang dijalankan oleh para pegawai kesihatan. Dua bulan lepas, mereka dah datang buat semburan nyamuk ni sebanyak 2 kali tapi asapnya ala-ala sepoi-sepoi bahasa saja. Kelmarin, memang tebal sangat asapnya. Rumah pun boleh hilang dari pandangan mata.


Kata suami saya yang sempat berbual-bual dengan jiran sebelah rumah, dah ada beberapa kes kematian akibat denggi di kawasan perumahan kami tu. Jadi, pihak kesihatan terpaksa buat semburan lagi. Tapi, semburan kelmarin tu memang tahap mega lah. Satu jam kena tunggu kat luar rumah sebab dalam rumah penuh dengan asap. Satu rumah kena lap semalam sebab lantainya berminyak dan melekit-lekit. Ada juga saya jumpa bangkai-bangkai nyamuk mati bergelimpangan dalam bilik. Kira berkesanlah juga semburan petang tu berbanding yang sebelum ni. Nyamuk pun tak banyak sangat malam tadi. Adalah seekor dua yang tersesat jalan.


Inilah akibatnya kalau kita tak titik beratkan soal kebersihan. Di tempat buang sampah yang dah disediakan tong sampah pun, orang boleh baling sampah ikut suka hati saja. Dalam tong sampah kosong, kat luar tong yang banyak sampahnya. Kadang-kadang atas jalan raya pun orang boleh buang botol, plastik sesuka hati. Bayangkanlah rumah mereka tu macam mana tahap kebersihannya kalau di luar pun boleh amalkan sikap pengotor macam tu....


Kalau nak dibandingkan dengan negara jiran Singapura, kita rakyat Malaysia ni masih tak ambil berat soal kebersihan. Kalau tak percaya, tengoklah di kawasan-kawasan pembuangan sampah di mana-mana. Tak pun, kat tepi-tepi jalan dan kawasan rumah pun boleh nampak sejauh mana kita menjaga kebersihan. Walau sepuluh kali Karam Singh Walia datang terjah rumah pun, tak akan ada perubahan kalau tak ada kesedaran diri.


Pendek kata, dalam Islam kebersihan itu kan sebahagian daripada iman. Kalau buang sampah merata-rata, ibarat membuang iman merata-rata jugalah kan. Tak gitu!!! Saya pun bukanlah orang yang sempurna menjaga kebersihan, tapi tak ada salahnya kalau kita cuba mendidik diri dan keluarga menjadi seorang yang pembersih. Tiada sampah terbiar, tiada aedes, tiada denggi.....Jangan disebabkan sikap pengotor kita, orang lain yang menjadi mangsanya

2 comments:

  1. bagus betul nasihat ni..

    betul tu, kena jaga kebersihan dan kesihatan diri, barulah penyakit tak singgah :)

    sudah makan megi kemudian mengadu sakit kepala
    mcmna la nak sihat

    ReplyDelete
  2. bak kata upin dan ipin...ha..betul3

    terima kasih atas komen...

    ReplyDelete