Wednesday, April 7, 2010

THE RETURN OF BROADBAND

Salam ziarah buat semua pembaca blog. Alhamdulillah, puja dan puji buat Allah SWT kerana masih memberi kesempatan buat saya untuk terus bertapak di muka bumiNya ini. Syukur buatNya kerana saat entri ini ditaip, hujan mulai turun membasahi bumi yang panas sejak beberapa purnama. Sampaikan air paip di rumah saya ni pun panas jadinya. Rasa mencengkam kulit muka dan badan setiap kali nak ambil wuduk atau mandi. Tak kira siang mahupun malam. Mungkin ini petanda musim hujan sudah kembali. Alhamdulillah...Kedatangan hujan seakan-akan membawa rasa damai, rasa tenang dan rasa sejukkk buat hati dan akal yang panassss bergelumang dengan hal-hal dunia.


Syukur juga kerana "beruk-ban" , istilah yang digunakan bila saya pulang ke Pendang menggantikan istilah "broadband", telah kembali beroperasi di rumah saya seperti sedia kala. Lidah kampung, asal ada bunyi ala-ala nak sama tu, kira OK lah....tapi, istilah "beruk-ban" tu sebenarnya datang dari rasa marah dan bengang sebab kadang-kadang sistem jalur lebar tanpa wayar itu tersangatlah lambat memberi perkhidmatan kepada pengguna. Lebih-lebih lagi kawasan kampung yang tak ada kemudahan 3G. Siput b*** pun lagi laju agaknya kalau diajak berlumba.


Beberapa bulan yang lalu, perkhidmatan broadband (BB) di rumah saya ini terpaksa ditamatkan dengan serta-merta kerana beberapa sebab.

Pertama: Disebabkan terlupa nak bayar bil secara bulanan, jadi bil pun dah terkumpul jadi banyak..

Kedua: Perkhidmatannya tersangatlah lambat...seingat saya kelajuannya cuma 125 kbps. Bayangkan nak buka satu laman web saja dah ambil masa kadang-kadang setengah hari...

Ketiga: Biasanya bila dah sampai tempoh untuk buat bayaran pihak BB akan hantar mesej menyatakan bayaran yang perlu dijelaskan dan perkhidmatan akan dihentikan buat sementara waktu sehingga bayaran dijelaskan oleh pengguna. Yang menjadi tanda tanya, walaupun kita tak menggunakan perkhidmatan BB sepanjang dihentikan buat sementara waktu tu, tapi bilnya berjalan seperti biasa...tokey beras pun boleh bankrup macam ni


Disebabkan itu ahli mesyuarat rumah dah bersetuju nak tamatkan saja. Tapi, bila tak ada BB, terasa susahlah pula nak melakukan sesuatu kerja yang melibatkan internet. Sebagai contoh nak mencari maklumat atau kertas-kertas kajian untuk dimasukkan ke dalam tesis. Setelah berbincang lanjut dengan ketua rumah, terpaksalah menyambung kembali penggunaan BB ni untuk memudahkan tugas. Antara sebab lain, senanglah sikit kalau-kalau penyelia saya nak minta saya hantar sesuatu melalui email secara ad-hock (ate selalu benor jadi macam ni..). Tak lah sibuk mencari cyber cafe (CC) keliling pekan. Kali ni, kami beli BB jenis lain pula dengan kelajuan 3.6 Mbps. Alhamdulillah, laju sikit daripada semut.


Memandangkan dah ada BB baru ni, dapatlah saya siapkan seberapa segera tesis saya ni. InsyaAllah...


"Haaa...buat apa tu??? Tak buat kerja ehh....", sergah ketua rumah dari belakang yang dok pandang-pandang, jeling-jeling ahli rumahnya yang seorang ni dok buat kerja lain....Kantoiii!!!!

No comments:

Post a Comment