Sunday, August 2, 2009

RELA ATAU TERPAKSA???

Alhamdulillah 'ala kulli hal...Ujian yang baik mahupun buruk buat kita pasti tersimpan sesuatu yang bermanfaat disebaliknya. Allah tidak memberi apa yang kita minta tetapi Dia selalu memberi apa yang kita perlukan. Cuma kita saja yang tidak menyedari segala kurniaanNya buat kita. Jadi, samada ujian yang datang itu baik atau buruk, sentiasalah mengucapkan syukur padaNya. Manalah tahu ujian yang baik itu tanda ganjaran buat kita yang sentiasa patuh pada perintahNya dan ujian yang buruk itu tanda kita perlu kembali berpegang kepada segala suruhanNya.


Hari ni dah masuk hari kelima USM ditutup sebab penangan H1N1. Sebelum pulang pada hari Rabu itu, saya ingat sempat nak mencoretkan kesimpulan kes kami ni tapi sebab dah lewat petang sangat jadi, terpaksa ditangguhkan kesimpulannya. Petang itu pun mujurlah saya sempat membuat ujian saringan kesihatan sebagai bukti untuk ditunjukkan kepada pakcik guard supaya saya boleh keluar dari kampus. Ujian yang dilakukan cuma mengambil bacaan suhu saja tapi beraturnya punyalah nalla panjang...Tapi waktu saya nak jalankan ujian tu barisan dah semakin kurang. Suhu badan saya yang direkodkan oleh termometer ialah 36.7 degree C. Maksudnya saya betul2 sihat. Alhamdulillah walaupun rasa seram sejuk juga sebab rasa gementar juga nak periksa suhu badan. Al kisahnya, bagi sesiapa yang datang ke kampus terutamanya staf2 dan postgraduate2 selama beberapa hari ni, ujian saringan perlu dijalankan sebelum pulang. Sebabnya kalau suhu 38 dan ke atas, secara automatik akan dikuarantin terus di Pusat Kesihatan USM. Orang luar tidak dibenarkan masuk sama sekali kecuali ada sebab yang kukuh untuk masuk. Kalau setakat datang nak berjoging atau main badminton, silalah faham untuk melupakan saja niat itu.


Entah bagaimana keadaan kampus sekarang ini yang sunyi sepi seolah2 cuti semester datang kembali. Yang kedengaran mungkin hiruk-pikuk staf2 dan pelajar2 postgraduate yang terpaksa ataupun rela bekerja seperti biasa. Tapi pada pandangan mata kasar saya, ramai yang terpaksa daripada yang rela. Saya pun agak musykil dengan perkataan 'tutup' itu, sedangkan yang ditutup seratus peratus hanya kuliah2, tutorial2 dan makmal2 bagi pelajar undergraduate tetapi bukan untuk semua warga kampus. Terdengar juga ngomelan di sana sini yang mempersoalkan kenapa istilah tutup itu tidak membawa maksud tiada langsung aktiviti pelajar mahupun staf di institusi yang dilabel 'tutup' itu walaupun hanya seminggu. Hanya yang berada di atas saja yang tahu...


Rata2 warga kampus gusar dan khuatir dengan risiko yang mereka terpaksa hadapi saban hari mengelak virus berbahaya yang mungkin sedang bertebaran dengan galaknya di kawasan kampus. Kalau boleh nampak bolehlah kita mengelak daripada terkena. Sebagai langkah berjaga2 dan keselamatan, ramailah pelajar2 postgraduate yang men'cuti'kan diri dengan kebenaran penyelia masing2. Siapa lah nak duduk di tempat yang boleh menyebabkan dirinya terancam? Saya pun tak terkecuali menghilangkan diri dari kawasan kampus buat seketika. Buat mereka yang masih berada di kampus samada terpaksa ataupun rela semoga sentiasa dilindungi daripada penyakit berbahaya itu. Tapi bila kampus dah dibuka semula pun, kebarangkalian virus tu masih berlegar2 di kampus mencari mangsa tetap ada. Sikit atau banyak peratusannya hanya Allah saja yang tahu. Itulah kesimpulan yang boleh diungkapkan bagi menjawab huru-hara yang berlaku sejak beberapa hari ini. Pendek kata, USM ditutup (untuk pelajar undergraduate saja). Yang lain2 kerja macam biasa. Ada juga yang lebih pentingkan kerja daripada keselamatan diri sendiri.


Tukar topik bicara. Hari ni juga dah masuk hari keempat saya menetap di rumah sewa baru di Sungai Petani. Rasa tenang sikit sebab suami saya tak perlu lagi susah2 berulang jauh2 ke tempat kerjanya. Dari rumah sewa baru kami ini, suami saya hanya mengambil masa kira2 lima minit untuk sampai ke pejabatnya menaiki motosikal. Sebelum ini masa yang diambil hampir satu jam lebih. Tak perlu lagi risau dengan kos perjalanan, minyak motor, tayar motor pancit di tengah jalan dan sebagainya. Setiap hari suami saya pulang makan tengahari di rumah kalau tiada apa2 halangan kerja. Jadi, bolehlah saya polish kemahiran memasak saya ni. Teori masak memang terer tapi praktikalnya??? Dapatlah berjimat cermat. Maklumlah, bila dah berkeluarga ni kena banyak menyimpan daripada berbelanja. Belanja pun ikut keperluan saja jangan melebih2. Ikut perancangan kalau boleh saya nak cari kerja di kawasan sekitar Sungai Petani ni dulu sambil2 saya nak habis master ni. Tak kisahlah sambilan sekalipun asalkan ada kerja.


Sehubungan dengan itu, saya perlu melipat gandakan lagi usaha untuk menghabiskan tesis saya yang masih banyak ni. Banyak sungguh cabaran nak menyiapkan tesis ni. Kadang2 rasa macam dah putus asa...kritikal juga ni. Bertambah stress bila kena tambah lagi eksperimen semata2 nak menepati piawaian master tu. Inilah yang dikatakan susah2 dahulu, senang2 kemudian. Harap2nya begitulah kesudahan master saya ni. Buat masa ni, jangan disebut soal nak sambung Phd kerana itu bakal meletupkan kepala saya untuk berfikir. Bulan ni memang saya sangat sibuuuukkkkkkkkkkk. Bukan nak taip tesis saja, kena terlibat pula dalam pameran sempena konvokesyen USM minggu depan. Satu hal lagi yang menambah stress saya. Ayat yang sentiasa penyelia saya guna bila ada konferens2 atau pameran2 yang saya kena pergi tanpa bantahan, "..nanti bila nak minta kerja , boleh masukkan dalam resume...senang dapat kerja kalau nak kerja pensyarah". tak jadilah nak tolak kan. Redha dan ready sajalah.


Yang pasti, stress yang banyak2 ni akan hilang bila melihat wajah suami dan anak.....alhamdulillahhh. Sayang Ziyad...sayang abi Ziyad...hehehe





No comments:

Post a Comment