Wednesday, August 5, 2009

KEJAMNYA INSAN BERNAMA MANUSIA

Kes H1N1 masih belum menunjukkan tanda2 untuk berkurangan. Hari ini seorang lagi menjadi mangsa korban penyakit berbahaya itu iaitu seorang kanak2 berusia 3 tahun. Apabila ditilik2 isu ini hati kecil saya tertanya2 bilakah virus ini akan reda? Tapi apabila membaca akhbar harian pagi ini, jawapannya sudah saya temui. Selagi mana tangan2 manusia kerap kali membuat onar di atas muka bumi ni, selagi itulah penyakit akan datang silih berganti. Mungkin H1N1 ini akan pergi namun penyakit lain pula akan menjadi ganti. Atau penyakit ini akan terus mengejar manusia sampai bila2.


Sedih hati saya apabila terbaca tajuk satu berita di Kosmo sebentar tadi, "Bayi hancur dimakan biawak". Bayi malang tersebut dibungkus dalam plastik membuatkan orang ramai yang lalu-lalang di kawasan bayi itu dibuang sangkakan mungkin bangkai ayam atau itik yang dibuang. Tapi apabila seekor biawak menyelongkar plastik berkenaan, beberapa orang yang melihatnya terkejut apabila ternampak bangkai yang dimakan oleh biawak itu sebenarnya mayat seorang bayi. Ketika pihak polis tiba, apa yang tinggal hanyalah kepala dan tangan kanan bayi malang itu saja yang tinggal. Anggota lainnya dah hancur dimakan oleh biawak.


Kejamnya insan yang bernama manusia. Mungkin biawak itu dihantar oleh Allah SWT untuk membuka rahsia yang cuba disembunyikan oleh orang2 yang tidak berperikemanusiaan. Dan bayi itu bukanlah yang pertama menerima nasib malang sebegitu. Ramai lagi rakan yang seangkatan yang menjadi korban di tangan orang yang patut mereka panggil ibu, mama, mak, ayah, bapa, abah apabila mereka besar nanti. bayi2 ini pula dihukum atas kesalahan ibu bapa mereka yang tak mengenal dosa dan pahala. Bila hukum Allah diperlekeh dan dipinggir, inilah natijah yang perlu kita hadapi. Entah sampai bila bayi2 seperti ini akan ditamatkan riwayat hidup mereka di tong2 sampah, longkang2, menjadi makanan haiwan2 yang berkeliaran. Kalau ikut hati saya, patut bunuh saja mereka yang tak berhati perut ni. Sebat mereka sepuas2 hati. Semoga menerima pembalasan yang setimpalnya daripada Allah SWT. Hukuman di dunia mungkin boleh lepas tapi hukuman di akhirat takkan boleh lari ke mana.


Itu hanya satu kes daripada beribu2 kes pembuangan bayi yang dipaparkan di media. Manusia sekarang seolah2 dah hilang akal. Itulah akibatnya bila jauh daripada agama. Sedihnya bila mereka yang terlibat dalam kes2 anak luar nikah ni ramai Melayu Islam yang Islam pada nama saja. Tapi hanyut dengan nafsu. Tengok sajalah yang selalu berpeleseran di kompleks membeli-belah, merempit. Ramai yang sawa matang kulitnya. Sendiri mau ingatlaaa...Semalam saya sempat menonton Wanita Hari Ini (WHI) yang membincangkan isu "gugur janin kerana cinta". Saya tak terkejut walaupun antara panel yang hadir adalah 2 orang bekas pelajar IPT yang pernah terjerumus dalam kancah negatif ini berkongsi pengalaman.


Bila sebut IPT, di tempat saya pun banyak saya dengar cerita2 macam ni cuma tak dihebohkan sangat. Ada yang sampai ada anak, yang buat aksi ringan2 dan yang buat aksi melampau dan dirakam pun ada. Tak kurang juga lah aktiviti2 yang dijalankan oleh pihak yang berkenaan untuk menghindarkan orang2 muda ni daripada terlibat dengan hal2 zina ni. Tapi yang sertainya bukan golongan2 yang nak disedarkan ni. Jadi, tak tercapai jugalah matlamat aktiviti tersebut. Tapi itu lebih baik daripada tak berbuat apa2 langsung. Sayangnya bila ilmu yang ada tak boleh nak bezakan yangbaik dengan yang buruk. Kalau yang terlibat tu orang2 yang tak pergi sekolah ke tak apalah juga. Tapi kalau yang masuk IPT pun lebih kurang sama perangainya, agaknya kena belajar agama dari mulalah kot. Kesian pada ibu bapa yang mengharapkan segulung ijazah daripada anak2 tapi yang diberikan oleh anak nanti seorang cucu. Bila ditegur dan diingatkan mulalah nak menunjukkan kedewasaan mereka tapi bila dah terjerumus dalam masalah macam tu ibu bapa juga yang kena tanggung masalah tu.


Ha kan dah panjang bebelan saya. Biarlah orang nak kata saya membebel hari ni sebab itulah hakikat yang berlaku di kalangan orang Melayu Islam kita hari ini. Harap2 kalau ada mereka2 yang terlibat baca bebelan saya ni insaf tu datang pada diri mereka. Sesungguhnya kesedaran itu datang daripada Allah cuma bebelan saya ni sebagai asbab saja. Kawan2 yang saya kenal pun ada juga terlibat tapi saya tak ada kekuatan untuk tegur secara langsung. Selemah2 iman tu kan tegur di dalam hati. Semoga kawan2 saya tu menerima hidayah daripada Allah SWT. Mungkin saya dan suami terselamat daripada ujian sebegini hari ini tapi anak2 kami nanti belum tentu lagi. Bak kata lagu Raihan, iman tak dapat diwarisi dari seorang ayah yang bertaqwa. Anak ustaz, tok guru sekalipun tak terlepas dari ujian nafsu ni apatah lagi orang2 biasa yang kurang pengetahuan dan pengamalan agama. Doa saya semoga dijauhkan dugaan seperti ini daripada hidup kami.


Bila penyakit seperti H1N1 ni datang sepatutnya kita lebih bermuhasabah untuk lebih memperbaiki diri sebgai kifarah dosa kita. Kita sepatutnya lebih dekat dengan Tuhan dan agama. Kepada yang dah terlibat segeralah bertaubat kerana pintu taubat itu terbuka seluas2nya. Selagi mana kita tidak mensyirikkan Allah selagi itulah Allah akan menerima taubat kita. Pilihlah kawan2 yang dapat membantu kita membuat kebaikan bukan membuat kejahatan. Kalau diri sendiri tak nak insaf, tak ada siapa yang boleh tolong insafkan kita. Yang baik itu daripada Allah, dan yang buruk itu daripada kelemahan saya yang tak lepas daripada kesalahan dan kesilapan.

1 comment:

  1. dan patutlah kalau datang bala yang hebat2...

    @Naimisa

    ReplyDelete