Monday, August 17, 2009

PERGI TAK KEMBALI

Pagi 13 Ogos 2009 saya dikejutkan dengan satu berita kematian Ust Asri Ibrahim iaitu seorang penyanyi nasyid dan juga pendakwah yang terkenal di seluruh Malaysia pada jam 11 pagi. Kiriman SMS daripada sahabat saya dari Kuala Lumpur semasa saya sibuk menjaga tempat pameran di USM Minden sempena konvokesyen. Malam itu saya mengharapkan ada berita mahupun belasungkawa buat allahyarham disiarkan di TV namun tiada. Mungkin kerana dia tidak sehebat Yasmin Ahmad...Pemergiannya kemudian telah dapat saya sahkan bila mendengar radio IKIM.fm yang menyiarkan lagu2 nasyid nyanyian sepanjang hari dengan ucapan takziah yang tidak putus2 ditujukan kepada keluarga allahyarham. Keesokkannya barulah cerita tentang pemergiannya dipaparkan di muka hadapan sebuah akhbar tempatan beserta cerita2 yang panjang lebar mengenainya.
Saya tidak mengenalinya begitu rapat kerana saya hanyalah peminat biasa pada lagu2 dendangan kumpulan Rabbani. Saya membesar dengan lagu2 yang dialunkan oleh suaranya yang tiada ganti. Walaupun begitu, saya dapat juga merasai kehilangannya yang begitu sinonim dengan Rabbani. Apatah lagi mereka yang rapat lebih2 lagi anak2 dan isterinya. Seorang lagi permata nasyid hilang mengikuti allahyarham Zairi (kumpulan Raihan) dan Salleh (kumpulan Hijjaz). Akhirnya dia pergi tak kembali....
Al fatihah buat Ustaz Asri Ibrahim...semoga rohnya dicucuri rahmat...

No comments:

Post a Comment