Sunday, August 23, 2009

MARHABAN YA RAMADHAN

Alhamdulillah, saya masih dapat menyambut kedatangan Ramadhan sekali lagi tahun ini. Syukur pada Yang Menciptakan saya kerana masih memberi peluang untuk saya menjalankan ibadah puasa pada bulan yang mulia ini. Ini Ramadhan ketiga saya sebagai seorang isteri dan Ramadhan yang pertama sebagai seorang ibu. Sudah pasti ketiga2 bulan Ramadhan yang saya telah dan akan lalui ini mempunyai pengalaman dan kenangan yang tersendiri.


Sekadar berkongsi sebuah cerita tentang pengalaman dan kenangan saya tersebut. Ramadhan pertama, saya dan suami menyambut Ramadhan secara berjauhan. Saya di Pulau Pinang manakal suami saya berada di Terengganu. Sudah semestinya ketika itu saya tidak dapat menguruskan makan minumnya dengan sempurna. Kami hanya berjumpa 2 minggu - sebulan sekali saja samada dia datang ke Pulau Pinang atau saya yang pergi ke Terengganu. Rasa seronok bila sesekali dapat berbuka puasa, bersahur dan solat terawih bersama2.


Ramadhan kedua, kenangan yang sangat indah kerana ketika itu saya sedang mengandung 4 bulan. Jadi, selera makan saya agak berubah tidak seperti biasa. Saya ni tolak batu, kayu, besi dan makanan yang haram, yang lain saya kebas saja. Tapi sebab dah 'berisi' dan alahan, makan pun memilihlah sikit. Waktu ni pun saya masih berjauhan dengan suami sebab dia dihantar bekerja di Bukit Fraser. Tetapi tahun kedua ni saya lebih kerap berjumpa dengan suami sebab dah ada pengangkutan sendiri. 2 minggu sekali suami saya pulang ke rumah untuk menjalankan ibadah puasa bersama2.


Ramadhan ketiga, pengalaman yang lebih indah dan menarik. Saya dan suami dah tak berjauhan lagi. Jadi, saya lebih bersemangat untuk menjalani segala ibadah yang tersedia di bulan yang berkah ini. Kami dapat berbuka, bersahur, solat terawih dan mengaji al-quran bersama2 sambil ditemani permata hati kami. One of the cherish moments in my life. Kalau sebelum2 ni saya tak perlu bersusah payah menyediakan juadah untuk sahur dan berbuka puasa tapi sekarang sedikit sebanyak menguji kemahiran memasak yang saya miliki. Habis khatam masakan yang ada dalam kepala ni. Sampai kena buka buku masakan nak cari resepi baru. Mujurlah cik abang saya tu tak cerewet sangat. Belasah saja apa yang ada walaupun selera dia selera pantai timur tapi masakan saya masakan utara. Janji halal...dan ada budu dia tu...


Semoga kedatangan Ramadhan kali ini memberikan saya, suami dan keluarga kami keberkatan dan ketenangan dalam menjalani ibadah2. Semoga bulan puasa tahun ini lebih baik daripada bulan2 puasa dari tahun2 yang lalu. Doa saya semoga ibadah yang dijalankan dapat diistiqamahkan ke bulan2 seterusnya. Kalau zaman Nabi dulu, kedatangan Ramadhan disambut meriah dengan ibadat2 sunat dan wajib dan perasaan yang sangat gembira. Tapi bila di penghujung Ramadhan ramai yang menangisi pemergiannya kerana belum pasti samada dapat ketemu lagi dengan bulan yang penuh rahmat ini. Tapi zaman kita ini, bulan puasa disambut dengan deretan bazar Ramadhan di setiap ceruk tempat. Bertambah seronok bila Ramadhan dah nak pergi meninggalkan kita sebab tandanya dah nak Raya.


Jom kita mengimarahkan tempat2 ibadah dengan ibadah2 sunat dan perkemaskan ibadah2 yang wajib. Kalau puasa saja tapi tak solat..ai tak ada maknenyerrr. Yang paling penting sekali, jangan membazirrrrrrr....Pesanan untuk diri sendiri juga!


marhaban ya ramadhannnn

No comments:

Post a Comment