Monday, August 17, 2009

CONVEX '09

Alhamdulillah. Semalam dengan rasminya minggu konvokesyen sudah melabuhkan tirai. Semalam juga hari terakhir saya jaga pameran penyelidikan di USM Minden sempena menyambut majlis konvokesyen tu. Walaupun ending selesainya pameran tu tak macam happy ending dan tak nampak di mana kerelevenan saya dan beberapa rakan penyelidik menyertai pameran tersebut. Selama beberapa hari kami berada di pameran tersebut bermula Selasa sehingga Ahad, bilangan orang yang berkunjung ke pameran kami ni boleh dikira dengan jari. Tiba2 terasa seolah2 kami ni 'ditangkap muat' saja untuk turut serta memeriahkan majlis konvo tu dan hakikatnya kewujudan kami seolah2 tak disedari oleh pengunjung2 konvo juga pelajar2 USM sendiri yang hanya lalu-lalang saja.



Berhabis duit ringgit dan masa jugalah nak menyertai pameran ni walaupun bukan secara sukarela. Mungkin disebabkan niat saya yang memang tidak betul dari mula yang menyebabkan penghujungnya tidak secantik yang diharapkan. Kalau begitu, semua penyelidik yang terlibat dalam pameran tu pun mempunyai niat yang sama seperti sayalah sebab nasib mereka pun sama juga seperti saya. Seminggu berada di tempat pameran itu masa kami terbuang saja dengan menunggu kunjungan dan pertanyaan daripada mereka yang berminat. Adalah 1-2 orang datang bertanya secara purata untuk ketujuh2 hari tersebut. Yang meriah sikit pun pada hari Jumaat tapi itu pun sebab pro-canselor USM iaitu Tan Sri Razali nak datang melawat ke tempat pameran. Lepas habis je lawatan tu, kami kembali pening melayan kebosanan tahap power rangers.



Banyak jugalah kelemahan yang boleh dikenal pasti sepanjang pameran itu berlangsung. Antaranya:



1) Bila habis je konvo dalam dewan tu, tempat pameran kami ditakluk oleh2 graduan2 dan ahli keluarga mereka. Bukan datang nak tengok barang yang dipamerkan tapi nak cari tempat duduk. Sebab musababnya, tempat pameran kami tu ada kerusi dan kipas besar jadi strategik la untuk ditakluk. Akibatnya, kerusi2 tempat pameran memang jadi kepunyaan merekalah kalau ditinggalkan kosong. Para peserta pameran terpaksa melarikan diri dan membiarkan tempat2 dan kerusi2 mereka diduduki oleh orang lain. Tak tercapailah tujuan pameran diadakan.


2) Sebenarnya, saya tak pasti samada orang2 yang datang ke konvo tu dan juga pelajar yang lalu-lalang kat tempat kami tu perasan atau tak yang kami ni buat pameran penyelidikan MSc dan juga PhD. Sebab tak ada pun papan tanda atau pun banner yang digantung yang menyatakan kedatangan kami tujuh hari itu adalah kerana kami ni mempamerkan hasil kajian kami buat tatapan orang ramai. Patutlah orang sekadar jeling2 saja. Letaklah banner "Pameran Penyelidikan" sebagai contoh. Barulah orang perasan dan kami pun taklah syiok sendiriii...


3) Urusetia untuk pameran ni pula agak susah untuk dicari lebih2 lagi pada hari pertama pameran. Nak tanya apa2 pun payah. Tapi pada hari2 terakhir ramai pula yang berkerumun di tempat pameran tu. Awal2 dulu tak ada pun. Yang menjadi masalahnya bila saya nak tinggalkan barang pameran yang berharga RM2800 untuk pergi solat dan makan. Tak ada urusetia yang boleh diminta tolong untuk jagakan barang saya tu. Bertawakal sajalah tinggalkan barang tu...berdoa saja supaya tak hilang atau pecah kalau tidak mana nak cari duit banyak macam tu nak ganti wooo...Patutnya kenalah ada urusetia yang bertindak sebagai pengawal keselamatan bila tiba masa makan dan solat untuk jaga barang2 kami dan tempat pameran tu daripada ditakluk orang. Takkanlah saya nak tercegat kat situ sepanjang hari macam robot.


4) Agak annoying jugalah bila saya terpaksa mengusung barang pameran saya yang beratnya mungkin mencapai > 5 kg. Tak disediakan pun bilik atau tempat yang selamat untuk saya dan para peserta yang lain untuk simpan barang2 pameran kami ni. Yang ada cuma lokar kecil. Barang saya yang lebih besar daripada printer HP 3 in 1 tu (senang sikit orang yang baca nak imagine) memang tak muatlah kalau setakat lokar sebesar desktop komputer saya ni. Nak tak nak kenalah angkut walaupun khidmat mengangkut tu saya minta daripada seorang pembantu saya dan juga suami saya yang terlibat secara tak langsung. Yang bertambah geram tu bila ada satu hari (Khamis) saya tak bawa barang saya tu sebab pembantu saya bawa balik ke kampus pada hari seeblumnya (Rabu). Dia tak dapat datang hari Khamis sebab ada kelas jadi tak adalah orang nak tolong saya angkut barang saya yang berat tu (kalau perempuan yang ala2 perempuan melayu terakhir memang tak boleh angkat). Tapi ketua urusetia tu kata saya ni macam tak bagi komitmen. Perghhh...rasa macam dihiris2 hati saya masa tu. Tak cukup lagikah komitmen saya yang saban hari tercegat dari pagi sampai petang kat tempat pameran yang tak ada orang tu??? Nak saja suruh dia angkatkan barang saya tu setiap hari biar dia rasa sebelum dia berkata2.


Itulah serba sedikit kelemahan yang saya dapat kenalpasti. Bukan saja cari tapi memang terserlah di depan mata sesiapa pun. Kelemehan bukan untuk dikeji tapi untuk diperbaiki. Hari yang terakhir (Ahad), kami diberi cenderamata berupa beg sandang tepi dan sebuah mug convex'09. Yang ada pun cuma saya, dan 3 orang peserta daripada 8 orang semuanya. Yang lain tu dah cabut balik dari semalam lagi. Penat saja saya datang memandu kereta dari Sungai Petani ke Pulau Pinang (Kampus induk) selama satu jam. Kalau tahu awal2 lagi saya tak datang. Tapi, apa pun kelemahan dan kesusahan yang tersirat dan tersurat sepanjang berada di pameran convex tu, ada juga pengalaman dan ilmu yang saya dapat timba daripada pertanyaan dan kunjungan beberapa orang ke booth pameran saya yang tak seberapa tu. Dapat kawan baru dan dapat mempelajari penyelidikan2 orang lain. Yang penting dapat sijil penyertaan..hehe...


Lupakan pasal pameran tu. Saya nak ucapkan selamat berkonvo dan bergelar graduan secara rasminya buat Mufidah, Safurah, Zalifah, Zarina, Juwariah, Azimah dan Hafizah dan juga buat adik2 seangkatan dan seper'J'uangan. Selamat meneruskan kehidupan kamu yang seterusnya...


Bila tengok orang pakai jubah konvo rasa tak sabar2 nak habiskan MSc ni. InsyaAllah semoga tahun depan saya dapat pakai jubah ungu ala2 jubah Harry Potter tu.




No comments:

Post a Comment