Tuesday, October 11, 2011

'BOS' YANG BAIK HATI...


Suatu hari, bos kita suruh kita buat satu tugasan tapi, kita lengah-lengahkan sambil main mukabuku. Bos kita datang lagi suruh siapkan tugasan dengan penuh berhemah dan sopan tutur kata. Namun, kita langsung tak ambil peduli suruhan bos kita tu, tetap sibuk dengan mukabuku. Bos suruh lagi siapkan tugasan walaupun tahu kita tak pernah peduli untuk siapkan tugasan tu, bos sikit pun tak marah. Bila hujung tahun, kita pergi jumpa bos dan dengan selamba badaknya minta bos naikkan gaji atau bagi bonus. Tak rasa malu pun walaupun tugasan yang diberi pada awal tahun tak siap-siap sampai ke hujung tahun. Tapi, disebabkan bos kita ni baik hati, pemurah dan penyayang kepada pekerjanya, dia tetap berikan apa yang diminta oleh kita walaupun tugasan tak siap dan kita langsung tak ucapkan terima kasih pada bos.

Baik kan bos tu?

Ada ker bos baik macam tu?

Kalau ada pasti bankrup syarikat.

Kalau ada pekerja macam tu, pasti kena pecat serta-merta. Dah la kerja tak buat, boleh pula minta naik gaji, bonus dan sebagainya. Kasi lempang la....

Itu bukan kisah benar. Hanya analogi.

Yang benarnya...

Allah syariatkan kita solat 5 waktu tapi ramai dari kita yang lengah-lengahkan solat. Ada juga yang langsung tak endahkan suruhan Allah, langsung tak solat. Padahal, dalam banyak-banyak amalan kebaikan dalam dunia ni, solat itulah yang akan dinilai dulu di Padang Mahsyar nanti. Tapi, kita tak rasa malu nak minta Allah kurniakan kita rezeki yang melimpah ruah saban waktu walaupun suruhanNya kita tak buat. Tapi, disebabkan Allah SWT itu Maha Pengasih dan Maha Penyayang, Dia kurniakan juga rezeki yang melimpah ruah tu pada kita walaupun kita jarang bersyukur padaNya.

Ish, malunya. Dah la tak solat tapi tak malu pula nak minta Allah beri rezeki pada kita. Masa senang tak ingat Allah, dah susah baru nak ingat Allah. Ada juga orang yang masa susah pun tak ingat Allah, ni lagi teruk.

Mari kita sama-sama INGAT dan MUHASABAH DIRI.

Ada orang walaupun selalu buat maksiat tapi Allah tetap bagi dia duit yang banyak, isteri yang cantik jelita, anak-anak yang pandai bijaksana, kereta besar, rumah mewah macam istana, gelaran Tan Sri, Dato' Seri dan sebagainya nikmat dunia. Itu namanya ISTIDRAJ, iaitu pemberian dari Allah SWT tapi tidak diredhaiNya. Tujuannya untuk terus menjauhkan orang itu dari Allah SWT. Na'uzubillah.

Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud: “Apabila kamu melihat bahawa Allah SWT memberikan nikmat kepada hambaNya yang selalu membuat maksiat (dosa) ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah SWT”. (Diriwayatkan oleh: At-Tabrani, Ahmad danAl-Baihaqi)

Ada juga orang yang taat pada suruhan dan larangan Allah SWT tapi rumahnya kecil, kereta kecil, kerja pun kecil-kecil saja. Bukan Allah tak sayang tapi itu tandanya UJIAN keimanan dan ketabahan kerana suatu hari nanti Allah akan kurniakan sesuatu yang lebih berharga dan tak ternilai buat mereka iaitu SYURGA.

Mudah-mudahan Allah tidak kurniakan kita rezeki yang akan menjauhkan kita daripadaNya.


No comments:

Post a Comment