Thursday, October 27, 2011

ADAKAH INI REZEKIKU?


Assalammualaikum readers,

Tajuk ala-ala novel gitu...

Alkisah, beberapa hari yang lepas saya chat dengan seorang senior USM, Nibong Tebal, Kak Salsaliah a.k.a Kak Yah, yang dah lama tak jumpa. Dia pun baru saja konvo Master baru-baru ni di UKM. Unfortunately, sampai sekarang masih menganggur juga macam saya. So, sijil dan ijazah bukan penentu mutlak kepada rezeki seseorang, OK! Allah Yang Maha Memberi Rezeki. Tap, tak bermakna kita kena putus asa, bahkan kita perlu berusaha mencari jalan lain. Sambung belajar tu pun salah satu usaha untuk mencari rezeki.

Disebabkan dah lama tak dengar perkembangan darinya jadi saya tergerak hati nak tanya. Tak sangka pula dia jawab nk sambung PhD di UKM. Dia dah pun dapat tajuk untuk bakal projeknya tu. Wah, sangat pantas bertindak Kak Yah ni. Saya pun ambil kesempatan berbual dan bertanya banyak-banyak pada Kak Yah segala gerak kerjanya yang sangat mengujakan itu sebab saya pun tiba-tiba dapat semangat untuk sambung belajar ke peringkat yang seterusnya juga.

Khabarnya hari ni dia akan jumpa dengan supervisor dan co-supervisornya untuk bincang pasal research proposalnya supaya dia dapat apply MyBrain secepat mungkin. Wah, sekali lagi teruja. Kalau nak tahu, MyBrain tu adalah satu skim biasiswa yang diperkenalkan oleh Kementerian Pengajian Tinggi untuk membantu siswazah tidak berpendapatan tetap atau menganggur menyambung pelajaran ke peringkat lebih tinggi. Bagus, kan. Kenapalah tak dibuat dari dulu lagi? Kalau nak tahu lebih lanjut tanya saja pada abang Google yang suka membantu.

Kemudian, saya beritahu pada suami hasrat untuk menyambung belajar dan dah tentulah dia menyokong. Sebelum ini pun dia selalu galakkan saya sambung belajar tapi saya yang tak mahu kerana nak cari pengalaman bekerja dulu. Allah lebih tahu. Mula-mula saya berhasrat nak menyambung di UKM tapi setelah berbincang dan atas nasihat suami, saya tukar rancangan ke UPM. One of the reason is because dia kenal dengan dekan Fakulti Kejuruteraan Kimia UPM yang sangat mesra dengan orang (hopefully it's true).

Suami yang bersemangat mengalahkan saya, tolong email dan hantar resume saya pada dekan tu dan tanya kalau-kalau nak ambil student PhD. Dalam masa beberapa jam, dia balas email dan bagi tiga research title yang relevan dengan bidang saya untuk dipilih. Alhamdulillah, terima kasih abang kerana membantu.

Setelah mengkaji serba sedikit secara umum bagi setiap tajuk penyelidikan yang dicadangkan, saya jadi serba salah dan keliru nak pilih yang mana satu. Okay, rasanya perbincangan dengan pihak ketiga (suami sayalah, siapa lagi) dan istikharah pada Allah sajalah yang saya harapkan untuk membantu saya membuat pemilihan. Based on previous experience, kalau tersilap pilih, bahana dan derita yang menanti sepanjang jalan. Na'uzubillah. Ya Allah, aku mohon petunjuk dari Mu. Mohon doa dari sahabat-sahabat supaya saya beroleh satu keputusan yang baik, ya.

Oleh itu, baiklah kiranya saya memasang niat untuk lebih tekun dan gigih menimba ilmu yang bermanfaat supaya dapat diaplikasi dan digunakan untuk membantu membangunkan negara dan masyarakat kelak. Saya perlu menjadi seorang pakar Islam yang arif dalam ilmu pengetahuan seperti al-Khwarizmi, Ibnu Sina, Ibnu Razi dan tokoh-tokoh sarjana Islam yang lain untuk maslahat ummat. Umat Islam masih tandus dengan kepakaran, bukan kerana kekangan agama tapi kekangan sikap yang ambil mudah akan semua perkara. Saya juga tak terkecuali. Mudah-mudahan ini adalah peluang yang Allah SWT kurniakan untuk saya perbaiki kesilapan yang lalu dan mendalami ilmu-ilmu yang baru.

Make past mistakes as future lessons - Ummu Ziyad

P/S: Kalau Kak Yah yang beranak tiga (Yang bongsu umur beberapa bulan) bersemangat nak sambung belajar, saya yang anak dua ni pun perlulah menyahut cabaran, kan. InsyaAllah.

Bukan glamer ijazah sarjana PhD yang saya cari tapi ilmu yang hakiki. InsyaAllah....

4 comments: