Thursday, October 20, 2011

BIJAK SANA, BIJAK SINI WAL BIJAK SINUN....???


Hari ni dalam FB, saya dapat tahu seorang profesor yang terkenal seantero malaysia kerana kebijaksanaan dan kelantangannya telah digantung dari tugas di sebuah IPTA. Ujian buat dirinya. Akhir zaman ni menyatakan kebenaran tu sangatlah tidak disukai oleh orang kebanyakkan. Sebab itu pepatah Arab ada menyebut, "qulil haq walau kaa na murron"...katakanlah yang benar walaupun pahit.

Ironinya, kalau nak menjadi orang baik, akan selalu ada pengacaunya samada syaitan atau manusia. Sayangnya, ahli akademik yang bertaraf profesor, punyai pelbagai kajian ilmiah yang berguna kepada masyarakat dan negara tapi ditewaskan oleh ketidak adilan.

Jadi, jangan hairan dan sibuk-sibuk nak tanya bila institusi pengajian di Malaysia ni tak ada satu pun yang boleh lawan atau setanding dengan institusi pengajian luar negara. Di negara ni tak ada kebenaran, yang ada cuma bodek, ampu, puji dan sebagainya. Sebab tu selalu dok di tangga bawah ranking.

Dalam bidang kajian, sesuatu kajian itu haruslah dibuktikan kebenaran berdasarkan fakta, angka, bukti yang menyokong dan sebagainya sebelum diterbitkan untuk tatapan pembaca dan ahli-ahli akademik yang lain sebagai panduan dan bimbingan. Namun, realitinya tidak begitu. Kepalsuan itu lebih dijunjung dan diagungkan.

Tak mustahil kita tidak akan tersenarai lagi dalam mana-mana ranking dunia selepas ini.

Disebabkan ketidakadilan seperti inilah, mahasiswa rata-rata memencilkan diri dari isu semasa. Politik tidak diambil peduli. Siapa yang memimpin tidak diambil pusing. Asalkan duit masuk kocek setiap bulan dan dapat ijazah di hujung pengajian.

Kalau tak percaya, cubalah tanya siapa Yang Dipertuan Agung Malaysia sekarang? Pasti ramai yang tewas dalam memberikan jawapan.

Bicara MAHASITUA...



No comments:

Post a Comment