Wednesday, November 2, 2011

KENAPA PAKAI TUDUNG?


Assalammualaikum readers,

Mutakhir ni ramai artis (kalau sebut artis semua kenal, kalau sebut ustaz atau ustazah tergaru-garu kepala) yang berhijrah memakai tudung. Kepada yang ikhlas berhijrah, saya ucapkan tahniah dan selamat kembali kepada fitrah (fitrah manusia adalah membuat kebaikan).

Tapi, kena ingat. Kita ni bertudung kerana apa?

Ada yang bertudung semata-mata kerana menurut perintah pemerintah sesebuah negeri (dalam iklan papan tanda pun pakai tudung). Ada yang bertudung semasa akad nikah di masjid atau rumah (dah jadi trend). Ada yang bertudung sebab jadi duta baju atau tudung. Ada yang bertudung kerana mengikut fesyen Hana Tajima??? (ikon fesyen tudung masakini katanya..apa-apa aje lah). Ada yang bertudung kerana..bla..bla..bla...macam-macam sebab.

Berapa ramai yang bertudung kerana menurut perintah Allah SWT dan ajaran Rasulullah SAW? Angkat tangan!!!

Jangan angkat tangan tinggi-tinggi depan laptop tu. Kang orang kata gila. Nampak sangat riya' konon ikut perintah Allah. Angkat tangan dalam hati jer sambil bertafakur muhasabah diri dan hati diam-diam. Betul ker aku pakai tudung sebab Allah?

Firman Allah SWT yang bermaksud: "Katakanlah (wahai Muhammad kepda wanita-wanita Mukmin hendaklah mereka merendahkan pandangan mereka dan memelihara kemaluan mereka, dan janganlah mereka menzahirkan perhiasan mereka kecuali apa yang nampak darinya. Dan hendaklah mereka menutup dengan kain tudung mereka ke atas tempat yang terdedah dari bahagian atas dada mereka. Dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali kepada suami mereka..." (Surah al-Nur, 24:31)

Saya malas nak berhujah panjang pasal tudung ni lagak seorang ulamak padahal ilmu pun paras buku lali jer. Semua orang dah sedia maklum. Saya cuma nak ingatkan semula buat diri sendiri dan semua.

Seriously, bertudung ni perlu seiring dengan ilmu. Bila dah betul-betul yakin dengan pendirian nak bertudung, silalah dalami ilmu agama untuk istiqamah dan maintain dalam menutup aurat dengan para alim ulamak yang arif dalam ilmu agama supaya kita betul-betul menutup aurat bukan balut aurat.

Jangan ambil artis sebagai ulamak...ikut artis ni, artis tu...artis tu pakai tudung pakai baju ketat boleh? artis tu pakai tudung serkup kepala jer boleh? artis tu pakai tudung peluk, salam lelaki bukan mahram boleh? Apasal aku tak boleh? Bila masa artis tu jadi ulamak yang kita kena ikut dalam bab-bab menutup aurat ni...adoi!!

Cuba tengok dan baca ayat al-Quran dari Surah an-Nur di atas. Kita disuruh memakai tudung menutupi dada. Kalau pakai tudung Ariani ker tudung fesyen Hana Tajima ker tudung Waheeda (nama tudung) ker tudung Mawi (nama tudung jugak padahal...) ker tudung Bawal (sampaikan ikan pun pakai tudung) ker tudung Ekin dan sebagainya, pastikanlah tudung tu tutup bahagian depan. Itu baru betul-betul ikhlas tutup aurat, bukan sebab ikut fesyen artis yang bukan ulamak tu.

Kalau betul ikhlas nak tutup aurat, tudung tak perlulah dikepit bahagian belakang macam Rahib perempuan dalam agama Kristian tu jer. Tak perlulah nak tunjukkan leher yang jinjang tu. Takut tak dapat pahal bertudung, dapat dosalah pulak. Adoiii!!!...

Kalau betul-betul ikhlas nak bertudung, tutup aurat, buatlah seperti yang telah disuruh oleh Rasulullah SAW dan perintah Allah SWT. Selalulah tanya diri kenapa aku bertudung, tutup aurat? Itu pentingnya ilmu agama supaya kita tak tersasar dari panduan yang sebenarnya. Internet ada, TV ada, tak ada alasan lagi kalau tak nak menuntut ilmu agama.

Sempena kedatangan Hari Raya Aidiladha a.k.a Hari Raya Korban, mari kita sama-sama selidiki adakah kita sanggup mengorbankan keinginan berfesyen yang menghampiri konsep tabarruj (berhias berlebih-lebihan) atau membiarkan diri kita dikorbankan oleh fesyen lalu tidak mendapat sebarang pahala dan ganjaran.

SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILADHA.

Rasa bahagia bila semuanya dilakukan kerana Allah SWT.

No comments:

Post a Comment