Friday, November 25, 2011

ADA ILMU, TAPI TAK ADA ADAB


Assalammualaikum semua,

Dulu, beberapa bulan sebelum berkahwin, perkara yang harus diselesaikan oleh bakal pengantin seperti saya adalah urusan walinya. Bagi saya yang tinggal bersama ibu dan lama tidak bersua dengan ayah (allahyarham) ada kesukaran dalam urusan itu. Oleh yang demikian, saya perlu melakukan sedikit urusan dengan hakim mahkamah syariah. Dipendekkan cerita, saya dipanggil bertemu dengan hakim tersebut. Orangnya muda lagi dan sampai sekarang saya ingat namanya. Tetapi saya sedih dan marah bila saya disoal siasat seperti penjenayah. Hanya disebabkan satu hal yang saya tak maklum kerana tak ada ilmu tentang itu dan sebab itu saya merujuk kepadanya. Yang lebih menyakitkan hati bila hakim itu kurang ajar dengan ibu saya. Memang hati saya panas mendidih masa tu. Nama saja hakim syariah tapi perangai.....no good words to describe him. Sorry..

Semalam, kawan saya mengadu. Dia ada masalah dengan seorang pensyarah yang bertindak sebagai penyelia projek bagi Ijazah Tingginya. Mula perkenalan nampak okay dan mesra. Tetapi, lama kelamaan sikap pensyarah itu berubah kasar dan tak menghormatinya. Bahasa yang diguna pakai untuk berkomunikasi sangat menyakitkan hati. Dia sekarang rasa nak berhenti dan cuba cari tempat lain pula untuk sambung belajar. Saya faham kerana saya juga pernah melalui situasi sebegitu.

Dua kisah di atas hanya sekadar menceritakan beberapa kisah daripada beribu-ribu kisah yang ada di alam luar sana. Memang menghairankan bila orang yang layak digelar ilmuwan tapi tak ilmuwan dari segi adab. Kalau nak kata tak belajar agama, yang ada latar belakang agama macam si hakim tu pun sama juga feelnya. Kalau nak salahkan bangsa (kedua-duanya sebangsa dengan saya), saya pun tak pasti.

Slogan Budi Bahasa Budaya Kita tu hanya sekadar slogan. Realitinya tak diamalkan pun. Orang yang melaungkan slogan tu pun agaknya sama saja dengan yang lain. Saya sudah banyak kali terkena dan makan hati bila berurusan dengan orang ada ilmu tapi tak ada adab. Minta maaf tapi memang sangat tak respect kepada orang yang tak reti nak menghormati orang lain. Peganglah pangkat setinggi mana pun tapi seriously seorang makcik cleaner yang selalu senyum dan menghormati orang lain itu lebih mulia dari orang yang berpangkat besar tapi perangai....

Bagi yang pernah terkena, janganlah membalas sikap seperti itu juga kepada orang lain. Jadikannya sebagai pengajaran supaya suatu hari nanti bila kita mempunyai ilmu dan berada di kedudukan yang tinggi, kita seiringkannya dengan adab. Ilmu tanpa amal ibarat pohon tak berbuah. Tetapi ilmu tanpa adab ibarat buah pohon yangberbuah tapi buahnya busuk...uwekkk

Kepada kawan saya, kuatkan semangat demi menggapai cita-cita. Suatu hari nanti bila berjaya, jadilah seorang pendidik yang benar-benar mendidik bukan yang bangga dengan ilmu, gelaran dan sombong. Ingatan dan pesanan buat diri saya juga. Mudah-mudahan Allah SWT kurniakan pahala dan ganjaran atas kesabaran kita. Ilmu di dunia milik kekal Yang Maha Esa, kita hanya peminjam sementara biar sehebat mana pun kepakaran kita.

Kejayaan semanis madu memang perlukan usaha dan kadang kala persekitaran yang sepahit hempedu...

Bittaufiq wannajah to all...

P/S: Saya sangat menghormati seorang ahli akademik di sebuah universiti. Seorang yang ramah, manis dengan senyuman, sopan dalam pemakaian. Tuturnya lembut dengan sesiapa saja tidak mengenal status. Komited dengan tugas kemasyarakatan yang tak bergaji biar pun sibuk dengan kerja. Kalaulah semua orang yang berilmu seperti itu. Dialah role model saya dalam akademik. Siapa dia biarlah menjadi rahsia...Semoga saya dapat mencontohinya...

No comments:

Post a Comment