Monday, October 19, 2009

BAKAT DIPENDAM

SALAM AIDILFITRI

Kata Nabi SAW, di akhir zaman nanti masa berlalu sangat pantas. Sebulan akan rasa seperti seminggu, seminggu seperti sehari, sehari seperti satu jam, satu jam pula seperti satu minit dan begitulah seterusnya masa itu berlalu. Buktinya sekarang Syawal dah nak pergi meninggalkan kita. Semoga kita dapat menikmati lagi Syawal dan Ramadan untuk tahun akan datang andai umur kita masih dipanjangkan. Saya juga nak menyusun sepuluh jari tangan dan kaki kalau boleh, memohon atas segala silap dan salah buat semua kawan-kawan saya yang saya kenal dan bersahabat semenjak di SK Pendang hinggalah ke USMKKj. Maaf sebab tak sempat nak menghantar mesej raya, balas mesej raya mahupun menghantar kad raya. Antara sebabnya, kredit telefon selalu habis dan sibuk mengejar deadline tesis, sibuk melayan kerenah anak, sibuk mengemas rumah, sibuk memasak dan sebagainya. Sibuk sepanjang masa selagi mana mata ni tak terpejam buat selama-lamanya.

Agak lama saya tak menaip di blog sebab sibuk yang teramat. Sejak akhir-akhir ini saya sering tertanya-tanya apakah bakat yang saya miliki yang boleh saya gunakan untuk menjana pendapatan ataupun menjana keyakinan diri. Semenjak menghabiskan masa di rumah ni sambil menaip-naip tesis dan menonton TV, banyak juga saya tengok orang-orang mula menggunakan bakat dan kelebihan yang mereka ada untuk menjana pendapatan tambahan. Dan yang paling seronoknya mereka ni boleh bekerja di rumah sahaja. Kerja idaman saya....

Apa yer bakat yang saya ada??

Salah satu kegemaran dan bakat yang saya ada walaupun tak sehebat mana adalah melukis. Tapi, taklah mencapai tahap pelukis profesional. Sikit-sikit saja. Saya pantang melihat kertas-kertas dan buku-buku yang kosong. Tidak dapat tidak mesti ada hasil tangan saya yang gatal nak buat doodling dan sketching. Pernah sekali sewaktu pensyarah tengah mengajar di depan saya lukiskan figur pensyarah saya tu di buku catatan saya. Tapi, hobi saya yang suka melukis kartun-kartun manusia ni tak begitu disukai oleh ibu saya sejak saya kecil lagi. Kata ibu saya, nanti kartun tu minta nyawa di akhirat nanti. Kalau tak silap saya ada juga hadis yang melarang kita melukis gambar-gambar manusia ni tapi saya tak ingat di mana saya baca pernyataan tu. Pernah juga mama saya suarakan yang dia tak nak saya jadi pelukis suatu hari nanti. As a result saya pun dah jarang melukis lagi. Kemahiran melukis pun dah berkurang. Maybe one day kalau saya polish balik skill saya ni mana tahu boleh buat duit kan...

Suatu ketika dulu, saya pernah menyertai kumpulan nasyid semasa di sekolah rendah dan menengah. Itulah antara kenangan yang manis kerana pernah memenangi tempat kedua nasyid di peringkat negeri semasa sekolah rendah, tempat kedua di peringkat daerah dan pernah menjadi juara semasa pertandingan nasyid sempena hari ko-kurikulum, kedua-duanya semasa sekolah menengah. Penglibatan saya kemudian berterusan ke peringkat universiti dengan menyertai satu pertandingan yang dianjurkan oleh PMI ketika itu. Saya dan kumpulan memenangi tempat kedua. Dalam kesemua pertandingan tersebut, saya diberi kepercayaan untuk menjadi penyanyi kumpulan. Sedapkah suara saya ini? Hanya yang mendengar saja dapat menilai. Takkan saya nak menyanyi sambilan kot..auw tak sesuai...dodoikan anak jer lah

Saya pun suka juga menulis. Ada beberapa cerpen pendek yang saya tulis dan satu kisah novel yang saya cuba hasilkan sejak saya di Tingkatan Dua sampailah sekarang tapi tak habis-habis lagi jalan ceritanya. Sebabnya dah banyak kali hilang dalam simpanan dan dah banyak kali dirombak jalan ceritanya. Tapi, semua tu saya simpan sebagai koleksi peribadi sebab tak hebat dan menarik macam Cerpen-cerpen dan novel-novel penulis yang hebat macam Naimisa, Habiburrahman el-shirazy, HM Tuah Iskandar, Faisal Tehrani (sekadar menyebut beberapa nama). Maklumlah saya budak baru belajar. Suami saya pun ada menghadiahkan sebuah buku “Persediaan menulis novel “ kepada saya dulu. Tanda sokongannya supaya saya dapat terus mengembangkan karya. Penulis yang paling saya kagumi adalah ibu saya sendiri yang telah banyak menghasilkan karya-karyanya seperti sajak, cerpen dan mengarang lagu di sekolah tempat dia mengajar. Ibu saya seorang guru yang mengajar Pendidikan Islam tetapi mempunyai kelebihan dalam menulis. Karyanya setaraf karya penulis tersohor yang lain cuma dia tak mempunyai peluang dan medan untuk terus menonjol di persada luar. Bagi saya, dialah penulis yang terhebat. Sedikit sebanyak tempiasnya terkena juga pada saya walaupun tak sehebatnya. Seronokkan kalau suatu hari nanti dapat lihat karya sendiri ditatap oleh semua orang...


Saya pun suka sangat menghias rumah. Kalau ada rancangan dekorasi rumah macam Deko Idaman, Landskap dan sebagainya
memang saya suka tengok. Tersangatlah kreatif dan cantik. Saya juga merupakan salah seorang perunding hiasan dalaman semasa membuat dekorasi kediaman ibu saya dulu. Tapi hasilnya taklah sehebat interior designer yang profesional. Bolehlah sekadar nak menghias supaya sedap mata memandang. Mungkin bila dah ada rumah sendiri nanti bolehlah diimplementasikan kreativiti yang ada sepenuhnya. Suami saya pun suka juga kerja-kerja menghias ni, jadi bolehlah bekerjasama menghias rumah sendiri nanti. Walaupun tak ada background langsung pasal ni tapi dah dapat offer untuk dekorasi dan buat design rumah tuuu....design reban ayam pun tak lepas hehe

Suami saya pun ada bakat yang terpendam juga. Kalau boleh saya kata, suami saya tu ibarat McGyver. Dia sangat berbakat dalam menyelesaikan masalah seperti paip rosak, atap bocor, pasang kipas angin di siling, buat rak dapur, pasang wayar plug dan serba-serbi benda dia boleh buat walaupun tak pernah belajar benda-benda tu dari sesiapa pun. Suami saya juga pernah bina kandang/rumah arnab sebab dia nampak banyak sangat kayu-kayu yang terbuang kat rumah tu. Siap pergi beli arnab lagi. Setiap masa ada saja projek yang dia akan buat kat rumah kami ni. Memang tak boleh duduk diam Mr.Jie a.k.a Abu Ziyad tu.

Itu antara sedikit sebanyak bakat yang terpendam dan dipendam dalam diri saya dan juga suami. Mungkin suatu hari bila dah digilap-gilap, boleh memberi keuntungan dan manfaat buat diri kami dan keluarga kan. Syukur pada Allah SWT kerana memberi sedikit kurniaanNya itu kepada kami. Alhamdulillah...Setiap bakat yang ada sikit atau banyak perlu digunakan dengan sebaik2nya dan tidak melanggar hukum agama. Biarpun ada bakat menyanyi dan suara yangs edap tapi lebih baik kalau nyanyi untuk suami jer...suara tu kan aurat bagi perempaun. Suami pun bertambah sayang. Bimbang nanti walaupun dapat duit banyak2 tapi duit tu tak berkat...sebut pasal rezeki berkat ni ada pula sesuatu yang saya nak kongsi tapi di posting yang lain deh

No comments:

Post a Comment