Sunday, October 25, 2009

JAM ITU BERDETIK LAJU

Dah tak tahu nak taipkan tajuk apa. Tak elok pula sesuatu tulisan tu tak bertajuk ibaratnya seperti manusia yang tak bernama. Biarlah jam itu berdetik kerana itu tugasnya. Tugas saya menyempurnakan segala kerja yang perlu saya lakukan sebaik mungkin.


Sebut pasal kerja mulalah nak berserabut kepala saya ni. Belajar ni lagi susah daripada bekerja. Itu pernyataan daripada seorang pelajar seperti saya tapi kalau seorang pekerja mungkin dia akan berkata yang belajar itu lagi mudah daripada bekerja. Manusia ni tak pernah nak bersyukur dengan nikmat yang Allah Taala kurniakan kepadanya.


Tapi seorang pelajar yang juga memegang tugas sebagai seorang isteri dan juga seorang ibu lagi susah jalan hidupnya. Itu pada pendapat saya. Oh, betapa saya kagum melihat kaum-kaum ibu yang tak henti-henti menuntut ilmu lebih-lebih lagi kalau ambil ijazah sarjana muda. Mana dengan nak hadiri kelas, nak siapkan tugasan on time, nak baca buku untuk peperiksaan dan dalam masa yang sama nak jaga anak, nak uruskan suami, nak masak, nak kemas rumas dan sebagainya. Tabahnya mereka. Bila suami ada tolong sikit-sikit jaga anak, kemas rumah dan lain-lain, mungkin rasa ringan beban si isteri yang merangkap sebagai pelajar itu.


Saya ni kira bernasib baiklah sebab MSc saya ni tak perlukan saya menghadiri kelas dan ambil peperiksaan. Buat research saja. Itu pun dah cukup untuk meningkatkan keserabutan otak saya berfikir. Mujur ada suami yang banyak membantu walaupun setakat jaga anak. Itu dah lebih dari cukup.


Bermula dari hari ini dan saat ini saya perlu berhempas-pulas menyiapkan keseluruhan tesis saya semula. Masa yang saya ada cuma 2 minggu dan pada masa yang sama saya kena hantar notis tesis pada pusat pengajian. Semuanya disebabkan satu perkara yang tidak saya jangkakan. Tapi dari segi positifnya, perkara yang tidak dijangkakan itu mungkin sebagai salah satu jalan untuk saya cepat-cepat habiskan tesis saya ni. Saya ni ibarat macam pahat yang kena selalu diketuk dengan penukul. Walaupun sakit sikit tapi kerja siap.

Dan jam itu akan terus berdetik laju....Semoga lajunya tidak membiarkan saya ketinggalan jauhh di belakang


No comments:

Post a Comment