Monday, October 19, 2009

Dah lama tak posting so rasa macam nak posting habis-habisan hari ni sampai puas hati. Maklumlah tak ada gangguan hari ni sebab my baby boy ada di kampung dengan maktok dan makcik, pakcik2nya. Biasa kalau saya mengadap komputer ni dialah orang pertama yang nak menyibuk sekali. Mulalah berpaut2 kat kaki saya ni dengan matanya yang bersinar2 macam kucing dalam cerita Shrek tu..heheh...tapi rindu sangat kat buah hati pengarang jantung saya dan suami tu. Sunyi pulak tak ada dia.


Jumaat lepas, saya baru hantar draf pertama tesis saya kepada supervisor walaupun technically tak siap dengan sepenuhnya. Memandangkan supervisor saya memang dah berkurun tunggu ketibaan tesis saya tu, nak tak nak kena hantar jugalah. Walaupun hanya draf tesis tapi stressnya sangat2 terasa. Bila dah hantar tu rasa ringan jer kepala. Bila saya cakap macam ni kat supervisor saya terus dia gelak. Katanya kelakar. Yelah sebab bukan full tesis pun..baru draf saja. Banyak lagi perkara yang perlu saya masukkan dalam tesis saya tu. Walaupun pagenya seratus lebih tapi bila saya bagi kat Dr. M (supervisor saya), dia kata, "banyak ni jer". Terkejut saya. Bagi saya dah cukup tebal dah tesis saya tu walaupun tak complete lagi.


Nak taip tesis ni bukan semudah A,B,C. Memang sangat berbeza dengan tesis saya semasa buat final year project (FYP) dulu. Dulu, most of the tesis content Dr.M yang bagi. Dulu FYP pun under DR.M jugak. But now, everything is on me. Dr.M just check, if not satisfied kenalah bikin semula dan sumber2nya kena cari banyak2 lagi lah. Begitulah kebiasaannya bekerja dengannya. Ayat yang biasanya dia cakap pada saya,"you have to reaaaaddd a lott". Punyalah tekankan perkataan read tu. Memang betullah. Nak menghasilkan tesis yang the best memang perlukan maklumat yang banyak dan juga pembacaan yang banyak.


Pernyataan 1: Rakyat Malaysia kurang membaca.

Pernyataan 2: Saya rakyat Malaysia.

Kesimpulan: Saya kurang membaca.


Itulah masalah yang dapat saya simpulkan melalui penaakulan mantik. Saya ni kurang membaca rupanya. Macam mana caranya nak rajinkan diri untuk membaca.

1 comment:

  1. Kenyataan 1: Calon sarjana rajin membaca.
    Kenyataan 2: Saya calon sarjana.
    Kesimpulan: Oleh itu saya rajin membaca.

    ReplyDelete