Wednesday, September 2, 2009

BERDAKWAH ATAU DIDAKWAH???

Alhamdulilah, puja dan puja buat Yang Maha Esa kerana memberi lagi peluang untuk saya menyambut 17 Ramadhan hari ini. Selamat menyambut Hari Nuzul al-Quran dengan memperbanyakkan membaca al-Quran. Bak kata Ustaz Zawawi, "bacalah al-Quran itu seolah2 ia diturunkan lepada kita". InsyaAllah...Fasa pertama Ramadhan yang penuh rahmah dah berlalu. Sekarang kita sedang melalui fasa kedua yang penuh maghfirah (keampunan) pula. Adakah amalan dan sakhsiah kita semakin baik atau semakin buruk bila bertambahnya fasa puasa? Tepuk dada tanyalah iman kita.



Semoga perubahan yang berlaku pada diri kita sepanjang bulan mulia ni dapat diteruskan pada bulan2 yang seterusnya. Tak terlambat kalau saya nak ucapkan SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN yang ke 52 buat semua rakyat Malaysia. Alhamdulillah kita dapat melalui Ramadhan dengan aman dan damai tak macam negara2 Palestin, Iraq dan negara2 lain yang diselubungi peperangan setiap masa. Kita dapat makan yang sedap2 sebab ada bazar di merata tempat. Tapi orang2 yang kat negara2 yang bergolak tu kalau boleh makan sesuap makanan ke mulut pun dah kira sangat bersyukur. Sebiji kurma pun dah kira rezeki buat mereka macam zaman Rasulullah dulu. Janganlah membazir yer..



Malangnya, kedatangan Ramadhan dan rahmat kemerdekaan ni seperti tidak tersemat di hati sesetengah golongan masyarakat. Ramai juga yang tak bersyukur. Walaupun tak ada konsert2 ambang merdeka yang pastinya sebab bulan puasa kan...kebiasaaannya tidak dapat tidak mesti ada...tapi anak2 muda remaja yang sebaya saya ni (remaja lagi ke saya ni) dan sebaya dengan adik2 saya dok seronok2 berpeleseran dan melakukan perbuatan tak senonoh dan sumbang malam kemerdekaan tu. Kalau ada antara kita yang menonton TV beberapa minggu yang lepas, serbuan pihak berkuasa dapat menangkap berpuluh2 pasangan yang duduk di tempat2 gelap dan buat perkara2 yang mencemarkan kemuliaan bulan Ramadhan ni. Mak ayah dok berterawih di masjid, anak2 pulak dok 'terawih' kat tempat2 gelap. Inilah hadiah kemerdekaan buat negara kita yang sudah mencapai 52 tahun ni. Yang bagusnya bila anak2 muda ni ditangkap, mereka dibawa ke masjid, dipakaikan telekung bagi perempuan dan diberi nasihat dan kaunseling on the spot. Harap2nya anak2 muda kita ni kembali ke pangkal jalan. Tak sedar juga patutlah mak bapa tangan2kan sebagai usaha untuk mendidik bukan mendera. Sebab itulah pepatah mengatakan kalau nak melentur buluh biarlah dari rebungnya. Kalau dah jadi buluh, boleh buat meriam buluh dan lemang sajalah...nak didik pun dah susah.



Berbalik kepada tajuk entri, saja saya letakkan tajuk tu sebagai peringatan buat diri dan buat teman2 yang nak menjadi pendakwah. Biasanya kalau sebut dakwah ni mesti kita bayangkan ceramah yang panjang lebar padahal kalau kita sekadar kata "jom pergi sembahyang" tanpa ayat2 yang panjang lebar pun boleh dikira dakwah. Jadi, sesiapa pun boleh jadi pendakwah walaupun tak ada kelayakan dari segi ilmu tasawuf, usuludin atau pun pengajian islam. Jadi jurutera, doktor, penoreh getah, petani dan sebagainya pun boleh berdakwah. Kata ustaz Jamnur Azhar, "orang yang soleh tu adalah orang yang boleh memberi kebaikan pada diri sendiri dan juga orang lain". Periksa semula..soleh ke toleh kita ni.



Saya teringat dengan kata2 salah seorang naqibah saya suatu ketika dulu, "Dakwah ni terbahagi kepada dua. Ada dakwah nafas panjang dan dakwah nafas pendek". Dakwah nafas panjang tu maksudnya orang yang diberi nasihat mungkin berubah dalam masa yang panjang. Misalannya, hari ni kita nasihat mungkin ambil masa bertahun2 untuk dia berubah. Dakwah nafas pendek pula maksudnya orang yang diberi nasihat mungkin berubah dalam masa yang pendek. Misalannya, hari ni kita nasihat esok lusa dah berubah. Tidak dapat tidak dapat kita sebagai umat Islam kena berdakwah. Kalau tak pada orang lain, pada diri kita sendiri. Sekarang ni, medium untuk bagi nasihat tu tersangatlah banyak. Ada yang guna blog, ada yang tulis dalam majalah, ada yang bagi ceramah, yang menggunakan industri hiburan dengan nasyid2. Saya pandai berblog jer..yang lain2 tu kurenggg bakat.



Cumanya tergerak nak sentuh bab2 nasyid ni. Kumpulan nasyid sekarang ni bak cendawan tumbuh selepas hujan. Sampai ada kumpulan nasyid yang saya tak pernah tahu pun wujud. Saya ni memang kaki nasyid...dulu selalulah update pasal nasyid2 ni baik dari segi kumpulan2 nasyid mahupun lagu2 nasyid itu sendiri. Kaset pun beli yang original sahaja. Kalau orang lain fanatik dengan bola, saya pula masa tu fanatik dengan nasyid. Tapi bak kata orang, sekali air bah sekali pantai berubah. Bila dikenang2 dan diperhati2kan kembali nampak macam ada juga ketidakselarian nasyid tu dengan tema berdakwah. Walaupun rata2 kumpulan nasyid bila setiap kali diajukan tujuan menceburi industri hiburan ni jawapannya adalah untuk berdakwah, tapi bila mendengar lagu dan imej yang dibawa mereka langsung tak selari.



Tapi bukan semua yang tersasar sedikit daripada tujuan berdakwah mereka. Kumpulan otai nasyid seperti Raihan, Rabbani, Hijjaz (sekadar menyebut beberapa nama) masih dengan gaya persembahan mereka yang mantoppp. Mungkin sebab anggota kumpulan tu pun golongan2 dewasa yang matang dalam soal kehidupan dan dakwah itu sendiri jadi mereka lebih dekat dengan pendengar. Kumpulan nasyid yang baru2 dan muda2 ni banyak lagu cinta yang mendayu2 sampai tak boleh beza nasyid dengan lagu balada. Macam nak menggalakkan couple secara islamic pun ada...tak semua, hanya beberapa kerat saja.



Kalau kumpulan nasyid perempuan memang saya tak layan....maaf kalau ada yang terasa. Jangan saman saya yer. Mengkritik bukan untuk mengeji tapi untuk memperbaiki. Tak perlu sentuh pasal lagu, tengok penampilan saja memang dah tak menarik hati saya. Kata nak berdakwah tapi pakaian pun ala2 sendat dan rock jer...pulak tu berposing gambar di kawasan berair. Terselak2 lah kain tu...nasyid ke kalau dah terdedah aurat tu. Tak kurang juga artis2 nasyid yang dah berpindah ke alam lain dari nasyid. Kalau mereka yang pernah berada dalam alam nasyid yang mana tujuannya untuk berdakwah tu pun tak terkesan di hati mereka sendiri dengan dakwah yang cuba dibawa mereka tu, inikan pula orang yang mendengar. Itulah kaitannya tajuk entri saya..Berdakwah atau didakwah. Ditambah pula bila ikon2 dakwah ni ada buat silap sikit terus semua jari bersalah ditunding ke arah mereka dan sesedap rasa juga orang nak memperlekehkan hal2 dakwah ni. Hakikatnya, ujian dan dugaan Allah itu berbagai2 rupa dan tidak mengenal sesiapa.



Saya dok membebel panjang lebar sampai letih jari menaip ni bukannya anti-nasyid dan mencari silap orang2 yang nak berdakwah. Malah nasyid tu akan sentiasa dan tetap menjadi hiburan no.1 saya (nasyid tu bukan hiburan alternatif tapi hiburan yang utama untuk mengingatkan kita kepada Allah). Cuma nak ingatkan diri sendiri dan orang2 lain yang terdetik di hati nak beri nasihat pada orang lain. Petikan daripada hadis Nabi yang sohih: "Apabila kita melihat kemungkaran, cegahlah menggunakan tanganmu (kuasa). Kalau tidak mampu, cegahlah dengan lidahmu. Kalau tidak mampu, cegahlah dengan hatimu. Itulah selemah2 iman".



Kata seorang penceramah, "kalau kita tak cegah kemungkaran yang kita lihat dengan hati, nescaya kemungkaran itu akan terkena kepada diri kita sendiri". Allah jua lebih mengetahui. Saya ni tak pandai sangat nak berdakwah sekadar ingat mengingatkan tu bolehlah. Cuma mampu tegur dalam hati saja. Betapa lemahnya iman saya ni. Semoga saya tak didakwah ke jalan yang songsang.....


Bagi para pendakwah, berdakwahlah dengan penuh hikmah dan adil. Kuatkan mental dan fizikal sebab jalan untuk berdakwah tu bukannya dihampari dengan permaidani merah tetapi duri2 yang tajam. Kalau kita tidak dicucuk duri, duri itu yang akan mencucuk kita. Wallahu a'lam....


P/s: Didakwah pada tajuk entri itu membawa maksud "didakwah atau dipengaruhi ke jalan yang salah"...tafsiran dari kaca mata penaip blog.


Monolog hati: Oh, rindunya alam perjuangan di kampus dulu...










1 comment:

  1. uslub dakwah itu kompleks kerna masyarakat semakin kompleks.

    saya setuju bahawa penampilan artis wanita atas tiket dakwah adalah suatu yang mengejutkan.

    semoga dengan sedikit usaha mereka, suatu hari akan diberi pencerahan juga agar tidak terpesong jauh dari hasrat sebenar.

    Kita pun ingin bertanya, berdakwah atau nilai komersialnya?

    Naim isa

    ReplyDelete