Wednesday, May 20, 2009

SI 'SPOUNGE' KUNING

Fuh....sedut bekalan oksigen dulu...baru saja habiskan kerja di makmal..Alhamdulillah, masih boleh bernafas. Nikmat daripada Allah SWT yang tak ternilai.


Al kisah.....


"Who lives in a pineapple under the sea?

SPONGEBOB SQUAREPANTS!!!"


Teka-teki:

Ada apa dalam nenas?



Jawapannya:

SPONGEBOB!!!


Hebat betul penangan si 'sponge' hijau ni. Kalau kat rumah jadi alat mencuci pinggan, mangkuk, periuk dan rakan2 seangkatannya. Tapi, bila masuk TV, terus jadi glamor macam Kelly Clarkson (Juara American Idol musim berapa entah..tak pernah tengok pun, sekadar menyebut namanya sebagai bandingan). Satu dunia kenal Spongebob.


Mula2 saya tengok cerita kartun Spongebob (SB) ni di TV, sangatlah tak berminat untuk meneruskan agenda menonton, walaupun adik2 saya dok melayan cerita ni sampai ternganga2 mulut. Punyalah seronok. Suami saya pun tumpang sekaki layan kartun ni di kala lapang. Terkekek ketawa..hehe ampun abang. Apalah yang best sangat kartun ni. Kartun dah lah tak comel, cerita pun macam tak berapa cerdik je (kutuk kaw2 ni..jangan marah peminat SB). Namun, impak hentaman karakter2 tu sangat terkesan di hati anak2, mak, ayah, atuk, nenek dsbnya untuk terus menonton cerita kartun ni. Telatah yang mencuit hati.


Tambahan pula dengan kehadiran karakter2 penyeri seperti Patrick (tapak Sulaiman warna pink merangkap teman paling akrab SB), Squidward (sotong kurita yang tak ada perasaan tapi pandai melukis dan meniup trumpet), Mr.Crab (ketam yang mata duitan), tupai yang pakai balang oksigen (lupa nama daa..), Gary (siput b**i peliharaan yang sangat manja dan sensitif binatangnya) dan penduduk2 Bikini Bottom, menarik pula cerita ni. Amboi, melayan jugak kartun ni nampaknya..


Tapi, anda perasan tak apa yang lagi menarik tentang SB selain perangainya yang lurus bendul, suka tangkap obor2 dengan jaring dengan riang, dll??

1) Walaupun dia selalu kena marah dengan Squidward, tapi SB tak pernah balas balik. Tak rasa kecil hati pun. Dia senyum je...

2) Walaupun Mr.Crab selaku majikannya tu suka ambil kesempatan atas kejujuran SB, dia tetap rajin bekerja di kedai burger tu dan tak pernah merungut

3) Walaupun Patrick tu 10x kali lebih lurus bendul dan kadang2 kurang cerdik, tapi dialah sahabat baik SB di kala susah mahupun senang

Kan? Kan? Kan? Betul tak?


Bila saya dapat mesej macam ni daripada kawan baik saya,

"kalau saya Squidward, saya mesti buli awak,

kalau saya Mr.Crab, habis duit awak saya kikis,

kalau saya Patrick, saya asyik buat awak tension je,

jadi, saya tak nak jadi macam mereka,

saya berharap saya boleh jadi seperti Spongebob

yang selalu setia dengan sahabat2nya...."


rupa2nya itulah perkara paling menarik pasal SB. Dia KAWAN YANG SETIA.


Moral of the story, kalau kita nak berkawan dan ada ramai kawan, jadilah kawan yang setia sesetia SB. Dia mungkin makhluk hijau yang berlubang, bermata bulat dan besar, bergigi jongang, berbentuk petak dengan berbaju kemeja, berseluar dan bertali leher yang tidak menarik untuk dipandang, tapi hatinya baik...kan?kan?kan?

Mutiara kata Saidina Ali k.w: "orang yang lemah itu adalah orang yang mencari teman, dan orang yang paling lemah adalah orang yang mensia-siakan teman yang dicari".

Jadi, hargailah, hormatilah, sayangilah dan setialah pada teman2 di sekeliling saya dan anda...


Penat menaip panjang, rasa rugi kalau tak klik 'publish post', jadi layannnnnnnnn...


P/S: Bila sahabat baik saya tu berharap dia dapat jadi seperti Spongebob, takkan saya kena jadi Patrick???..erk!!!


2 comments:

  1. Mmmm...rasanya spongebob tu warna kuning. Ni cite spongebob mana satu ek? Pelik3...

    ReplyDelete