Thursday, May 21, 2009

PENDANG...MY HOMETOWN

Pendang

From Wikipedia, the free encyclopedia

Districts of Kedah Darul Aman

Pendang is a major town and district in Kedah, Malaysia. The district is primarily covered with paddy fields with agriculture being its main economic activity.

Pendang has its own district, comprising of townships of Pendang, Tanah Merah, Kubur Panjang, Bukit Raya and Padang Harimau. There is a famous Pendang Lake Recreational & Resort[1]near the Pendang town centre. The main road is Jalan Raja Hasrul Raja Hassan, said to be the longest municipal named road in Kedah state - up to 48 kilometers.


Inilah kampung halaman saya, PENDANG. Agaknya perkataan 'Pendang' tu berasal daripada perkataan 'Bendang' kot yang merujuk kepada sawah padi. Kalau letak nama Bendang, kurang pulak nilai komersialnya nanti. Tapi, memang Pendang adalah salah satu kawasan di Kedah yang sangat kaya dengan sawah padi. Kalau tak percaya, cubalah anda lalu lebuhraya Utara-Selatan yang menghala ke utara. Sepanjang perjalanan tu, anda akan dapat melihat sawah padi yang luas terbentang saujana mata memandang sebelum sampai exit Pendang. Tambah indah bila tiba musim padi menghijau. Uish memang cantikkk....Hijauuuuuuuuuuuu saja (apa maknanya tu..)


Seingat saya masa zaman kanak2 dulu, Pendang ni pekan kecil je. Banyak kedai2 runcit kecil je kat sini. Bas pun dulu ada bas Mara yang warna biru tu saja...bila bergerak je bas tu, rasa macam gempa bumi. Maklumlah bas lama. Stesyen bas pun tak ada. Kebanyakan orang2 muda berhijrah ke Alor Setar untuk mencari peluang pekerjaan. Tapi sekarang pekan kecil tu dah diiktiraf sebagai bandar. Banyak peluang pekerjaan kat sini. Dulu kalau nak tulis alamat kena letak "06700 Pendang, Alor Setar, Kedah" pada sampul surat. Tapi sekarang tak lagi. Tulis saja '06700 Pendang, Kedah', surat akan sampai macam biasa.


Pendang sekarang dah maju. Ada sekolah2 yang bukan saja sekolah2 biasa yang bertaraf sekolah A macam SMK Pendang tapi juga MRSM Pendang, SMK Teknik Pendang, dan Maktab Mahmud Pendang. Budak2 Pendang sekarang tak perlu pergi jauh2 untuk cari ilmu. Malah, ada yang datang dari jauh ke Pendang semata2 nak cari ilmu. Ada pejabat pos, JKR, Pejabat Daerah, Bank2, kedai2 kain yang murah2 dan cantik2, ada Pendang Lake Resort dan macam2 ada...Semua kemudahan cukup lah setakat ini. Satu perkara lagi yang menarik tentang Pendang ni adalah stesyen minyak Petronasnya. Bukan boleh isi minyak je, tapi nak beli barang2 dapur dari barang2 yang kering sehinggalah ke barang2 basah macam ikan, daging, ayam, sayur dll pun boleh kat sini. Yang mana saya tengok tak ada lagi kat mana2 stesyen Petronas tempat2 lain yang pernah saya pergi.


Pendang pun ada tempat macam Cameron Highland jugak. Kalau tak percaya, cuba pergi ke tempat bernama Sg. Jagung pada pukul 7 pagi. Anda akan dapat merasai hawa sejuk tanah tinggi dan menyaksikan keindahan matahari terbit yang menyinari tempat2 penanaman sayur2an yang sangat cantik. Satu lagi yang menarik, ada terowong semulajadi di sini jugak. Terowong tu bukan dibuat dengan batu bata tapi terbentuk semulajadi dengan pokok2 getah yang tumbuh tinggi di sepanjang jalan (tak ingat kat mana tempat tu..hehe). Cantik2...Pendek kata Pendang is the best lah. How i miss my hometown...Walaupun hujan emas ni tempat orang tapi saya rindukan hujan batu di tempat sendiri

1 comment: