Sunday, August 21, 2011

SUNNAH VS SUNAT


Pagi tadi pukul 1 pagi, saya tak tidur lagi walaupun suami dan anak-anak dah lama terbongkang tidur atas tilam. Itulah penangannya kalau banyak tidur siang, jadi bila malam jadi 'burung hantu'. Saya sempatlah menonton satu rancangan kanak-kanak berunsur keagamaan di TV9 sempena Ramadhan ini.

Sedang pengacara itu bercerita tentang kisah seorang srikandi Islam, dia ada sebut perkataan Sunnah. Kemudian, seorang kanak-kanak bertanya, "Sunnah tu apa?".

Jawab pengacara itu, "Sunnah tu kalau kita buat dapat pahala tapi kalau tak buat tak berdosa".

Betul ker? Saya tanya diri sendiri.

Semasa bersahur saya tanya suami, "apa beza sunat dan sunnah?".

Kami ni bukanlah bertaraf alim ulamak dan sebagainya. Cuma kalau hal-hal agama yang kecil-kecil InsyaAllah tahu jugalah utnuk dijadikan sebagai amalan dan pegangan.

Kata suami saya, "sunnah tu apa yang Nabi SAW buat, sunat tu salah satu hukum yang mana kalau kita buat dapat pahala tapi kalau tak buat tak berdosa".

Itulah pentingnya Islamic Education (sambil buat tangan gaya Usop Wilcha). Tak apa, kalau pengacara tu terbaca blog saya ni, bolehlah dia perbetulkan jawapannya kepada adik itu supaya nanti dia tak keliru sampai ke dewasa (macam glamour blog ni). Mungkin dia gabra (gelabah) kot sebab tiba-tiba adik tu tanya maksud sunnah. Budak-budak zaman sekarang, soalan-soalannya kadang-kadang bombastic tahap Hokage ke-7 tapi baguslah sekurang-kurang dia dapat juga ilmu agama.

Patutlah ramai orang tak ikut sunnah Rasulullah SAW dalam kehidupan seharian. Mungkin ramai yang ingat sunnah tu kalau buat dapat pahala tapi tak buat tak berdosa. Mari kita perbetul definisi sunnah dan sunat, dan fahamkan.

Sekali lagi, itulah pentingnya Islamic Education....


No comments:

Post a Comment