Thursday, August 18, 2011

PUBLICATION


Menulis satu jurnal akademik dan kemudiannya diterbitkan bukan semudah menulis di blog dan klik 'Publish'. Kalau semudah itu, pasti seorang pelajar Master/PhD sudah mempunyai ratusan jurnal akademik yang dihasilkan olehnya. Nak mendapatkan idea untuk satu jurnal akademik juga tidak semudah duduk dan mengadap laptop atau komputer lalu idea datang mencurah-curah seperti nak mencari idea untuk menulis blog. Nak menghasilkan sebuah jurnal akademik yang berkualiti dan diterima oleh pemeriksa untuk diterbitkan memerlukan pembacaan yang sangat serius dan khusyuk tanpa gangguan sekeliling.

Itulah dilema yang dihadapi oleh saya sekarang ini. Bukan senang orang seperti saya yang agak lemah penguasaan Bahasa Inggeris (dah berkarat kerana terlalu lama tidak diasah) dan lemah bahasa penulisan (tulis jurnal pun kena ada gayanya macam juga novel), untuk menghasilkan jurnal akademik yang bermutu tinggi, kata penyelia saya dulu ada 'high impact factor'. Susah dan sukar. Tambah pula, menulis blog itu nampak lebih menarik dan banyak idea untuk disumbangkan dan diceritakan berbanding menulis sesuatu yang bersifat serius dan saintifik seperti jurnal akademik ini. Semuanya harus berdasarkan fakta dan bukti. Argh!!! Tekanan minda....

Saya masih ada tiga draf jurnal yang perlu diperbaiki dan ada juga yang perlu ditaip semula. Harapannya, semoga saya dapat terbitkan hasil penyelidikan yang telah saya jalankan ketika menjadi pelajar Master dulu. Walaupun akan menghadiri majlis konvokesyen tak lama lagi setelah selesai menghabiskan penyelidikan, tapi hati saya masih rasa tak tenang dan tenteram selagi mana saya tak selesaikan 'hutang' jurnal kepada penyelia saya (seperti yang dituntutnya). Itulah akibatnya kalau anak murid tak mendengar kata sifu. Kalau ada penerbitan jurnal akademik, itu akan memberi nilai tambah untuk seseorang pelajar itu untuk meneruskan perjuangannya sebagai tenaga pengajar di IPT atau pelajar PhD. Senang cerita, kalau ada publication tu maknanya student tu rajinlah, begitu juga sebaliknya. Uhuk..uhuk...Kalau dilabel rajin, senanglah dapat kerja, kan. Wallahu a'lam.

Sempena bulan Ramadhan yang penuh berkah dan makbul doa ini, saya berdoa semoga dapat menyelesaikan jurnal akademik dan semoga berjaya publish. Amin.

Yang membaca, sama-sama aminkan dalam hati. Terima kasih.


3 comments:

  1. InsyaAllah... Moga Allah pemudahkan urusan... Aamiin

    Terus smbg phd ke nnt?

    ReplyDelete
  2. gudluck! akak nie mesti sorang yg rajinkan.. dah amik phd dah.. btw, thanks follow my blogs :)

    ReplyDelete
  3. Kehelan:
    Kak Kay, Amin...kerja dulu kot insyaAllah tapi kalau ada tawaran untuk sambung, saya sambung. Tak merasa lagi bagaimana suasana bekerja hehe..

    Aisyah Khadijah:
    Adik,rajin sikit, malas yang banyak..huhu..baru habis master dik, belum lg phd...sama2 kasih...

    ReplyDelete