Monday, February 8, 2010

IBNU ZARIZI

6 Febuari 2010 yang lalu, genaplah setahun usia putera kami Muhammad Ziyad. Rasa sakit bersalinkan Ziyad setahun yang lalu masih segar di ingatan, tak sangka masa pantas berlalu. Takkan saya lupa tangisan yang pertama saya dengar sebaik saja Ziyad dilahirkan. Tangisnya sekejap saja. Takkan saya lupa saat di mana saya memandang wajah dan sepsang mata yang memerhatikan saya tatkala nurse meletakkannya di dalam inkubator bersebelahan saya di dalam bilik bersalin.Terasa gembira apabila memangkunya. Inilah permata hati dan penyeri hidup ibu dan abi.


Alhamdulillah. Setinggi-tinggi kesyukuran kami sekeluarga panjatkan kepada Yang Maha Esa atas kurniaan yang tak ternilai ini buat kami. Kehadiran Ziyad membawa kegembiraan dan kebahagiaan buat ibu dan abi. Tak ketinggalan juga buat Maktok yang pertama kali menimang cucu dan buat pakcik-pakcik dan makcik-makcik saudaranya yang sentiasa menumpahkan kasih-sayang yang tak terhingga buat Ziyad. Sampai Ziyad dah jadi anak yang sangat manja sekarang. Bertuahnya Ziyad. Si kecil yang selalu saya riba dahulu, sekarang dah membesar. Tak muat dah ibu nak riba. Mulutnya pun dah pandai berceloteh dalam bahasanya sendiri. Dah pandai bermain. Dah pandai nak berkawan dengan kanak-kanak lain. Dah pandai menjelajah ke sana ke mari mengikut rasa ingin tahunya. Dah kenal ibu dan abi. Dah tau nak minta susu. Dah pandai nak mengikut ke mana orang nak pergi tak kiralah siapa yang mengajaknya.


Malam Jumaat yang lalu, sehari sebelum Ziyad genap setahun, Maktok Ziyad (ibu saya) bersama-sama Makngah, Maklang, Mak anjang, Pak Chaq, pakcik dan Paksu Ziyad (adik-adik saya) meraikan ulangtahun yang pertama Ziyad di Radix Pizza House. Tapi, Maktok yang belanja sebab saja nak raikan cucu yang pertama dalam keluarga kami. Nanti giliran ibu dan abi pula buat majlis sambutan hari lahir Ziyad dengan ahli kelurga yang lain. Ziyad pun dapat hadiah besarrrr punya daripada Maktok sekeluarga. Terima kasih. Ibu dan abi pun tak bagi hadiah lagi pada Ziyad.

SELAMAT ULANGTAHUN YANG PERTAMA MUHAMMAD ZIYAD

Tahun depan kita sambut dengan adik Ziyad sekali deh....



No comments:

Post a Comment