Monday, June 1, 2009

PERMATA HATI IBU & ABI..

Salam...

Rasa boring dan pening pulak nak siapkan satu paper ni. Ada 6 lagi paper kena buat sebelum boleh 'grad' MSc ni (as said by my supervisor)...Waduhhhh.....Ganbatte!!!

Jadi, sebagai menguraaaaaaaaaaaangkan stress yang sudah menghinggapi kepala ni, terasa pulak nak post gambar permata hati ibu dan abi...zassssss


Nama: Muhammad Ziyad Bin Zarizi


Tarikh lahir: 6 Febuari 2009


Tempat lahir: Hosp. Sultanah Bahiyah, Alor Setar


Makanan & minuman kegemaran: Susu ibu







MUHAMMAD ZIYAD









Rambut Ziyad tak tumbuh2 lagi sejak dia bercukur semasa dia berumur 7 hari. Bertambah bulat mukanya yang memang dah bulat tu. Sekarang tengah belajar2 nak meniarap.


Sebenarnya, dah lama saya berminat dengan nama 'Ziyad' ni. Malah, sebelum kahwin dan sebelum kenal suami saya lagi saya dah pasang angan2 mat jenin, kalau ada anak lelaki nanti nak letak nama Ziyad. Dengan izin Allah, saya berkahwin dengan suami saya yang pangkal namanya bermula dengan huruf 'Z'. Berguna juga pasang niat awal2 sebelum kahwin lagi. Bia dapat tahu yang saya mengandungkan anak lelaki, dah terbayang2 dah bayi yang bakal dinamakan Ziyad tu. Suami saya pun setuju dengan pilihan nama tu.












Masa dalam perut lagi dah terpanggil dia dengan nama Ziyad. Tapi, seorang kenalan yang pernah merujuk kepada seorang ustaz ada beritahu kami yang tak elok dipanggil nama sewaktu anak masih dalam kandungan. Khuatir bila anak tu dah lahir nanti kalau tak diletakkan nama yang dipanggil tu, anak akan menangis. Jadi, kami standby jer nama tu dulu. Risau jugak masa scan anak lelaki tapi tup2 lahir nanti anak perempuan. Tak pasal2 perempuan nama Ziyad pulak.


Saya dan suami dah berpakat tak nak letak nama panjang2 lebar macam nama saya. Lenguh jari2 nak menulis nama tambah2 lagi masa peperiksaan. Kadang2 sampai tak muat ruang nak isi nama. Cobaaannnn....


Ummi Kalsum Hasanah + Zarizi = Muhammad Ziyad

3 perkataan + 1 perkataan = (4 perkataan /2 orang)
= 2 perkataan
(purata perkataan stp seorang)





Kalau boleh diterjemahkan dengan perkiraan, macam tu lah kot persamaannya untuk mendapatkan bilangan perkataan yang sepatutnya untuk menamakan anak kami. Semoga nama Muhammad Ziyad yang bermaksud 'Kelebihan/Pertambahan yang terpuji' akan mengindahkan lagi sakhsiah permata hati ibu dan abi ni. Semoga bertambah2 dan berlebih2 dalam iman dan amalnya nanti...Kata Nabi SAW, anak2 itu dilahirkan ibarat kain putih. Ibubapa yang bertanggungjawab untuk mewarnakan kain tersebut dan menjadikan anak2 mereka samada sebagai Islam, Nasrani ataupun Yahudi...

"Ya Allah, jadikanlah saya dan suami, ibubapa yang terbaik dalam mendidik anak2 kami. Jadikanlah mereka generasi yang lebih baik daripada kami iaitu generasi yang mencintaiMu, mencintai RasulMu, mencintai agamaMu dan mencintai segala kebaikan"












No comments:

Post a Comment