Wednesday, July 8, 2009

MINGGU DEMAM, SELSEMA, BATUK...SEDUNIA

Alhamdulillah, syukur yang teramat sangat pada Yang Maha Esa atas segala nikmat dan ujian yang diberikanNya kepada saya dan keluarga.


Sejak akhir2 ni semakin kritikal pula isu selsema b**i ni sampai dah ada sekolah2 ditutup. Akkhbar semalam menyatakan 75 lagi kes baru positif H1N1 dikesan. Mungkinkah nanti kita kena keluar rumah dengan memakai penutup hidung macam yang saya selalu pakai kat makmal masa buat eksperimen? Sehubungan dengan itu, suami saya pun dah mula mengeluarkan perintah berkurung kepada saya dan dia juga supaya tidak lagi ke pasar2 malam mahupun tempat2 yang ramai2 orang. Manalah tahu salah seorang di kalangan yang ramai2 tu pembawa virus berkenaan. Langkah berjaga2 kata orang.


Minggu ni adalah minggu demam, selsema, batuk dan sakit tekak buat saya. Harap2 saya dijauhkan daripada penyakit berbahaya itu walaupun simptom2nya lebih kurang sama. Yang bezanya saya tak susah bernafas dan tak sakit2 sendi sebab walaupun tak boleh bernafas dengan hidung akibat hidung tersumbat tapi masih boleh bernafas dengan mulut. Suami saya pun dok sibuk2 ajak saya pergi periksa kat klinik. Risau lah juga. Al maklumlah kat kampus USM boleh tahan ramai jugalah pelajar asing. Manalah tahu ada antara mereka tu baru balik dari luar negara ke kan? Langkah berjaga2 lagi. Tapi saya ni tak 'mesra doktor'. Tersangatlah malas nak pergi klinik2 ni. Minum panadol soluble je dah cukup kot. Sekarang ni pun dah rasa beransur2 pulih sedikit walaupun selsema tu masih ada.


Saya pun risau juga nak pergi ke kampus dengan keadaan macam ni. Buatnya orang suspek saya ni kena penyakit tu tak pasal2 kena pulau satu USM nanti. Ini idea nak ambil MC je sebenarnya....Harap2 suami dan anak saya taklah dijangkiti virus2 yang saya bawa ni. Maklumlah, merekalah yang selalu ada di sisi saya sepanjang saya sakit ni. Tutup bab sakit2 ni. Lagi banyak cerita pasal sakit lagi takut dan risau dibuatnya.


Bermula bulan Julai ni saya sepatutnya dah mula taip tesis saya memandangkan saya sepatutnya hantar draf tesis untuk Chapter 1, 2, 3 dan Table of content pada penyelia akhir bulan ni. Tapi bila dah sakit rasa malas lah pula nak menaip. Nak berfikir jadi bertambah serabut kepala ni. Alasanlah tu nak curi tulang. Kalau suami merangkap penyelia peribadi kat rumah ni tahu pasal kemalasan saya yang mencapai tahap ultraman tiga ni tak pasal2 kena dengar ceramah percuma berkenaan fokus dan matlamat. Tapi bagus juga sesekali dengar slot ceramah daripada suami yang kadang2 penyenyap dan kadang2 banyak cakap ni. Saya ni kalau tak diketuk2 tak bergerak lah jawabnya. Terima kasih abang atas segala pengorbanan, kesabaran dan nasihat yang tak putus2 abang berikan buat isteri abang ni. Terima kasih juga buat Ziyad sebab masa2 ibu nak buat kerja mulalah merengek2 manja.


Tutup kes pasal isu malas yang tak sudah2 ni. Setakat ini lah dulu bebelan saya buat tatapan sesiapa yang membaca. Harapan saya semoga saya dapat menyelesaikan tesis saya dengan sukses dan berjaya bergelar graduan Ijazah Sarjana tahun depan. Amiiiiiiinnn.........ya rabbal 'alamin.

No comments:

Post a Comment