Wednesday, July 29, 2009

BILA H1N1 DATANG MENYERANG???

Innalillahi wa inna ilaihi raji'un....Semoga kita dilindungi oleh Allah SWT daripada penyakit2 yang berbahaya...


Selepas satu demi satu IPTA dan IPTS ditutup saban hari, tibalah giliran USM Kampus Kejuruteraan pula diserang wabak H1N1 ni. Mengikut notis2 yang ditampal di dinding pusat pengajian, semua kuliah, tutorial dan makmal ditutup bermula hari ini (29/7/09) hingga 5/8/09. Semua pelajar diarahkan mengosongkan desasiswa selewat2nya esok. Sebelum pulang, semua pelajar wajib menjalani pemeriksaan kesihatan.


Begitulah hebatnya penangan H1N1 bila ia datang menyerang. Dalam sekelip mata, segalanya berubah di kampus ni. Tapi yang agak kelakar dan musykilnya, yang disuruh pulang hanya pelajar2 undergraduate. Pelajar2 ijazah tinggi masih perlu menghadirkan diri di kampus seperti biasa. Cuma langkah berjaga2 diambil segera dengan memastikan semua pelajar yang ada di kampus ini memakai penutup muka termasuklah saya yang terpaksa meredah kegawatan di sini dek kerana appointment dengan penyelia pasal tesis saya. Nasib badannn...


Khabarnya, pesakit pertama yang disyaki mengidap penyakit ini adalah salah seorang pelajar tahun akhir di pusat pengajian saya ni yang berbangsa Melayu. Semoga Allah menyembuhkan dia daripada menjadi lebih kronik. Bila seorang dah kena, mulalah penyakit tu merebak2 satu kampus. Persoalannya, kenapa tak ditutup saja kampus ni? Bayangkan peratusan dan kebarangkalian yang saya dan rakan2 lain turut dijangkiti bukankah lebih tinggi terutamanya di pusat pengajian kejuruteraan kimia ni. Salah satu sebabnya kita mungkin terdedah dengan si pembawa tanpa kita sedari setiap hari. Kita mungkin seringkali berselisih dengannya di mana2 laluan, berbual dengannya atau makan dengannya.


Bukan salah si pembawa kerana dia juga mungkin tidak menyangka yang dia dijangiti virus tersebut. Cumanya pihak yang berkenaan perlu segera mengawal keadaan yang semakin gawat disebabkan penularan penyakit tersebut. Sepatutnya hal sebegini perlu diwarwarkan kepada semua pihak samada staf mahupun pelajar. Jangan hanya heboh di peringkat atasan tapi diam di peringkat bawahan. Bila dah mencecah puluhan ataupun ratusan orang yang dijangkiti barulah nak ambil keputusan untuk tutup,kuarantin dan sebagainya.


Itulah yang saya dengar berlaku di salah sebuah IPT tempatan. Bila ratusan pelajar dah dijangkiti barulah keluar pengumuman untuk tutup IPT berkenaan selama seminggu. Pengumuman tu pula dibuat last minute sampai pelajar2 berebut2 nak balik rumah masing2. Harga tiket dan tambang teksi ke mana2 destinasi sampai mencecah dua kali ganda harga asal. Ada pula yang sengaja ambil kesempatan di atas kekalutan yang berlaku. Bukannya nak insaf....Bukankah sepatutnya bila seorang dah disyaki mengidap penyakit tersebut, tutup sajalah tempat berkenaan daripada dikunjungi oleh sesiapa. Taklah penyakit tu merebak dengan gilanya. Kenapa nak tunggu ramai dulu baru kelam kabut nak tutup.


Untuk tempat saya ni, tak tahulah macam mana keputusannya sebab kami pelajar2 ijazah tinggi ni masih menunggu keputusan dan pemgumuman daripada dekan. Kalau tutup buat sementara waktu baguslah tapi kalau tak tutup terpaksalah kami berdepan dengan virus2 yang mungkin berterbangan di kawasan kampus ni. Siapa tahu...bukannya boleh nampak dengan mata kasar kan.


Jadi, langkah berjaga2 kenalah lebih diperketatkan lagi. Tiada lagi kunjungan ke pasar malam mahupun tempat2 yang ramai orang, kurangkan makan buah2an tempatan sebab makan banyak2 nanti demam tak pasal2 orang syak kita kena H1N1 pula, tak payahlah pergi ke luar negara memandangkan penyakit tu dah semakin banyak menyerang negara2 luar ni. Tangguhkan dulu apa2 aktiviti di luar negara tu sampai penyakit dah breda. Taklah bawa risiko pada orang yang tak pergi ke luar negara. Yang kena kuarantin tu duduklah kat tempat kuarantin tu senyap2. Jangan berjalan2 ke sana sini. Tak pasal2 berjangkit kat orang lain.


Itulah sedikit sebanyak pengalaman dan peristiwa yang berlaku di kampus ni. Yang di luar kampus tak semestinya selamat juga kan. Berdoalah semoga kita dihindari daripada penyakit ini. Kepada Allah kita kembali bertawakal.


Bila IPT yang banyak ditutup akibat H1N1 ni, tertanya2lah juga..apa yang pelajar2 IPT ni buat sampai ramai kena H1N1????

Syafakumullah...Allahu taala a'lam...

1 comment: