Wednesday, September 4, 2013

NAIK MINYAK

Assalammualaikum,

Hari ni nak perkenalkan peribahasa baru Melayu Moden:

"Bila harga minyak naik, semua orang naik minyak"

Suatu kisah benar..

Satu hari saya, saya ke kedai Speedmart 99 membeli sedikit barang keperluan. Di kaunter pembayaran, seorang ayah dan dua orang anak yang baru balik dari sekolah agama beratur di hadapan saya nak bayar. Si ayah letakkan sebungkus besar Maggi yang mengandungi beberapa peket Maggi di dalamnya. Si ayah letakkan RM2 di kaunter lalu terus pergi. Kemudian, anak-anaknya meletakkan berpuluh-puluh keping duit 10 sen dan 20 sen (yang saya sempat lihat) di atas meja kaunter untuk mencukupkan baki duit Maggi. Paket besar Maggi tu saya rasa lebih kurang RM7-8 kot..

Saya terkedu. 

Di suatu tempat, ada orang mengira syiling
'Orang kaya berkuasa' takkan pandang 20 sen yang jatuh
Tapi di suatu tempat itu 20 sen boleh cukupkan harga makanan untuk dimakan

Mereka 'orang kaya berkuasa'
Mereka takkan rasa keperitan rakyat yang kais pagi makan pagi
Kalau tak kais memang tak makan
Apalah sangat nilai 20 sen

No comments:

Post a Comment