Thursday, June 28, 2012

IKAN PEKASAM BELANTIK, SIK


Assalammualaikum,

Alhamdulillah 'ala kulli hal.

Ada sesiapa yag suka makan ikan pekasam. Haaa....ada kan. Kalau orang biasa duduk di kampung, terutamanya belah-belah utara ni ikan pekasam tu dah jadi hidangan wajib la. Kalau ada ikn pekasam, makan nasi pun boleh bertambah-tambah. Tak percaya? Cubalah...


ikan pekasam kak nah

 ikan pekasam yang belum dimasak

Sesiapa yang suka makan ikan pekasam, bolehlah membuat pesanan kepada saya. Hubungi 019-5704541 atau 019-5904541 untuk sebarang tempahan atau pertanyaan..

Ikan pekasam ni dari jenis ikan lampam. Datang dari Belantik, Sik. Walaupun dah jadi pekasam tapi ikannya tetap segar. Boleh disimpan dalam peti ais selama bertahun-tahun, tak rosak InsyaAllah (berdasarkan pengalaman). Berat satu paket ikan pekasam adalah 200 g (ada 3 ekor ikan dalam satu paket) seperti gambar di atas. Ikannya tak masin sangat dan tak masam sangat, just nice. Kalau nak lagi sedap, goreng ikan ni bersama bawang besar yang dimayang dan lada (cili api lagi best...sedapp)...Makan dengan nasi panas. Fuh, sepinggan nasi pun tak cukup.

Saya dulu tak pernah makan dan tak suka ikan pekasam sebab bau dia yang kuat. Tapi, sejak saya makan ikan pekasam ni rasa dah jatuh cinta pada rasanya. Belum cuba, belum tahu weii. 

Ikan ni kalau makan masa sahur bulan puasa nanti memang sedap. Rasanya yang sikit masin dan masam tu akan boleh membuka selera anda. Tunggu apa lagi, pesan sekarang....Berbaloi-baloi...

No comments:

Post a Comment