Tuesday, January 17, 2012

TAHUKAH KITA?


Tahukah kita?

McDonald's merupakan "rakan korporat" kepada Jewish United Fund (JUF). JUF menggelarkan diri mereka sebagai "bekerja untuk mengukuhkan ketenteraan Amerika, sokongan ekonomi dan diplomatik kepada Israel, memerhati dan sekiranya perlu, memberi respon kepada laporan media berkenaan Israel". Pengerusi dan Ketua Eksekutif McDonald's adalah Jack M Greeberg, yang juga merupakan Pengarah Kehormat American-Israel Chamber of Commerce and Industry. Rujuk kenyataan dalam laman web ini: http://www.juf.org/cent/partners.asp (Dr. Farhan Hadi, 2010).

KFC walaupun dimiliki oleh Johor Corporation yang mana pengarahnya adalah orang Melayu, mengaku membayar royalti penggunaan jenama pada Yahudi sebanyak 6%.

Reference:
Dr. Farhan Hadi (2010). Novel: Denyut Kasih Medik. Telaga Biru Sdn. Bhd.

P/S: Hurm..bayangkan daging-daging saudara seagama kita yang dilapah, digigit, dimakan, ditembak bukan saja di Palestin sana tapi juga di bumi bertuah Malaysia dan negara-negara so called Islam yang lain. Rupa-rupanya kita yang membiayai perbelanjaan ketenteraan mereka untuk menzalimi saudara kita dengan setiap sen yang kita laburkan di premis makanan segera tersebut. Peluru-peluru yang digunakan untuk meratah setiap inci tubuh rakyat Palestin Islam, rupa-rupanya kitalah yang membekalkannya...Astaghfirullah...

Berselera lagikah kita untuk menyantapnya?..Tepuk dada, tanyalah iman...


2 comments:

  1. Ada bnyk restoran mknn segera alternatif dh la ni. Semoga kita tk bersekutu ngan depa. Huhu.

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah dee,

    Semuanya berbalik kepada iman dalam diri samada kita mahu mengikut nafsu makan yang tak kenal halal, haram, syubhah atau membentengi nafsu sedaya-upayanya dengan iman...tak dak lagi dilaporkan manusia mati sebab tak makan KFC atau mcD kan..hehe..

    ReplyDelete