Thursday, September 22, 2011

KONVOKESYEN USM KE 44


3 Disember 2007, saya mula mendaftar sebagai pelajar Sarjana Kejuruteraan Kimia di USM Kampus Kejuruteraan, Nibong Tebal, Pulau Pinang. Pada 27 Julai 2011, dengan izin Allah SWT tiga salinan terakhir tesis berjaya dihantar ke pangkuan pihak IPS USM. Tandanya saya sudah tamat menjalankan penyelidikan. Usaha saya selama 3 tahun 7 bulan akhirnya diraikan pada 21 September 2011 sempena Majlis Konvokesyen USM yang ke-44.

Alhamdulillah, saya dapat merasai momen indah menerima buku skrol daripada Tuanku Syed Sirajuddin Jamalullail sendiri selaku Canselor USM dan juga berkesempatan menyarung kembali jubah ungu, tapi kali ini warna biru muda menghiasi leher saya menggantikan warna hijau yang pernah dipakai dulu. Suka dan duka yang saya lalui semasa menjalankan penyelidikan amat berbaloi dan akan menjadi kenangan dan iktibar buat diri saya selama-lamanya.

Kata ibu saya, "kalau tak habis lagi master ni, tambah lagi sorang anak". He..he..he..

Mula pengajian itu rezeki, tamat pengajian itu rezeki, tambah anak itu pun rezeki juga.

Terima kasih buat pensyarah merangkap penyelia utama Prof. Madya Dr. Mashitah Mat don dan penyelia bersama Prof. Madya Dr. Badorul Hisham Abu Bakar atas bimbingan dan tunjuk ajar kalian. Leteran dan kata-kata kalianlah yang banyak mengajar anak didik kalian ini.

Buat ibu Puan Zaitun Hj Rofie, you are my supermom. Inspirasi ketabahan seorang wanita mendepani cabaran hidup. Apalah sangat cabaran yang anakmu lalui sepanjang meraih pengiktirafan ini berbanding cabaran yang ibu telah lalui. To my siblings, you guys are awesome. Thanks for helping your elder sister and be part of my journey.

Buat suami yang tersayang, Abu Ziyad a.k.a Mr. Jie, abanglah jantung hatiku. Semoga Allah mengganjari pengorbananmu tanpa sedikit pun rungutan itu. You're my everything. Permata hati ibu, Ziyad dan Auni, ibu dedikasikan kejayaan ini buat tatapan kalian di masa akan datang. Ilmu yang ada pada kita ini ibarat titisan air daripada lubang jarum. Ilmu Allah SWT itu jua yang Maha Luas.

Kepada teman-teman seperjuangan, tak ternilai jasa kalian dalam berkongsi pengetahuan dan pengalaman. Semoga ilmu yang diraih sentiasa mendekatkan kita kepada Yang Maha Esa, menjadi penyuluh dalam menerangi kehidupan yang seringkali dilanda kegelapan dan menambah kebaikan dlam diri dan orang-orang di sekeliling kita. Amin, InsyaAllah.

Allahu ta'ala a'lam.

2 comments:

  1. kalau terjumpa seorang pelajar baru di PPKA, itu adik saya. -:)


    Tahniah utk Sarjana Chem anda.

    ReplyDelete
  2. En. Naim,

    jazakallah...

    pengganti tugas abangnya PI kot..hehe..tahniah buat adik En.Naim kerana menjadi pelajar di universiti APEX

    ReplyDelete