Sunday, August 15, 2010

BERTUDUNG?

Alhamdulillah, pejam celik, pejam celik, pejam lagi dan celik lagi, kita dah pun masuk ke 5 Ramadhan. Mod berpantang pun dah masuk hari yang ke-22. Ada lagi 22 hari untuk dihabiskan pantang.

Semalam semasa sedang berbual dengan Abu Ziyad a.k.a Mr. Jie yang khusyuk dan tawadhuk membaca novel terbaru Habiburrahman El-Shirazy yang bertajuk "Bumi Cinta", saya pun kata:
"Sat ja dah nak masuk 5 Ramadhan..".

Balas Abu Ziyad a.k.a Mr. Jie:
"Puasa ker?".

Saya balas dengan cebikan manja di bibir. Oh!

Walaupun saya tak puasa lagi (tak puasa lagi yea..bukan tak puasa langsung) sepanjang dah 5 hari dalam bulan Ramadhan ni sebab masih
berpantang selepas bersalin, tapi tetap terasa kedamaian bulan puasa yang datang setahun sekali saja ni.

"Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna,
Agar dapat ku lalui dengan sempurna...".

Lebih kurang macam itulah hati kecil saya mengharapkan Ramadhan kali ini akan menjadi lebih baik daripada Ramadhan sebelumnya. Lebih baik dalam erti kata solat di awal waktu, solat tarawikh tak tinggal, dapat khatam 30 juzuk al-Quran, boleh bersedekah. Senang cakap perkukuhkan ibadah wajib dan perbanyakkan ibadah sunat, walaupun puasa tak cukup sebulan atas alasan yang telah diberi izin oleh Allah dan ditulis dalam mana-mana kitab Fekah di dunia ini.

Bila saya baca akhbar Harian Metro tadi, ada seorang lagi artis dah pun pakai tudung iaitu Catriona Ross, mengikut jejak artis seperti Nora, Liza Hanim, Sheila Rusly dan lain-lain yang seangkatan . Teringat pula drama "Mek Salmah dari Scotland" lakonannya yang kelakar gilerr. Cakap slang omputih tapi makan budu...he..he..he...Alhamdulillah, baguslah bila hidayah yang Allah SWT telah pancarkan pada hati ditambah pula dengan kesedaran diri sendiri untuk berubah ke arah lebih baik. Tak kisahlah kat mana hidayah tu datang walaupun di butik tudung, di masjid, dalam mimpi, masa buat umrah atau haji atau masa tengah mandi sekalipun. Yang pergi umrah berkali-kali dan dah buat haji pun ada yang tak reti-reti lagi nak tutup aurat dengan sempurna. Bertambah-tambah seksi dan seksa mata yang memandang lagi ada. Apa kes?

Syukur alhamdulillah atas hidayah yang Allah berikan. Teringat pula kisah saya sebelum terbuka hati nak bertudung labuh.

Kisahnya bermula di Lapangan Terbang Kepala Batas, Alor Setar (airport lama). Masa tu saya dan keluarga nak hantar pakcik saya (adik mak saya) ke Mesir untuk sambung pelajaran peringkat Ijazah di al-Azhar. Bukan pakcik saya seorang jer yang nak pergi Mesir masa tu, ada berpuluh-puluh lagi bakal Azharian yang nak pergi Mesir juga. Dalam kesesakan orang yang dihantar dan keluarga yang datang menghantar tu, saya nampak ramai perempuan pakai tudung labuh atau mengikut bahasa suami saya 'jilbab'. Terasa syahdu pula sekejap. Nak pulak masa tu ramai pakai tudung labuh warna putih. Tiba-tiba tergambar keadaan di Makkah masa buat haji. Sempat lagi daya imaginasi tu datang.

Saya toleh kat adik perempuan saya yang duduk di sebelah. Dia pun sedang memerhatikan orang-orang di dalam lapangan terbang tu.

Kata saya:
Kita pakai tudung labuh nak?

Dalam kiraan 3 saat adik saya jawab:
Nak!

Selepas tu kami adik-beradik pun mulalah pakai tudung labuh sampai sekarang. Bukan nak cerita yang kami ni alim tapi nak khabarkan kalau Allah nak ubah seseorang, sekejap saja Dia boleh ubah hati seseorang tu untuk berubah ke arah yang lebih baik.

Tambahan cerita, lepas pakai tudung labuh dan banyak berbaju kurung, adik saya kata lagi:
Rasa tak sempurnalah, pakai tudung labuh tapi tak pakai stokin.

Lepas tu, kami pergi cari stokin pula bermula dari stokin yang selalu pakai kat sekolah. Kemudian, berkembang dan bertambah baik bila ada yang sedekahkan stokin-stokin import dari Mesir pada kami dan kami pakai sampai sekarang. Kat kedai pun dah berlambak-lambak jual stokin kaki dan stokin tangan dah sekarang.

Itu cuma tambahan cerita. Sebut pasal stokin ni, ramai juga yang tanya perlukah pakai stokin? Wajib ker pakai stokin?

Bila ada kawan saya tanya isu tu pada seorang Ustaz yang sangat terkenal dalam bidang agama ni, jawapannya:
Batal tak solat kalau nampak kaki?

Begitulah lebih kurang...maksudnya semacam kalau dalam solat kena tutup sampai kaki kecuali muka dan tapak tangan, sama halnya juga kalau di luar solat di hadapan orang bukan muhrim. Itu yang saya faham. Orang lain tak taulah faham macam mana.

Ok! Back to the title above. Sekarang ramai dah ada kesedaran untuk bertudung. Tambahan lagi, kat mana-mana pun boleh jumpa orang jual tudung Arini (pertama kali tengok orang pakai tudung tu dalam drama Indonesia yang digilai ramai Mutiara Hati yang ada Mbak Arini dan Mas Ajie tu lho!)...oh maksud saya tudung seperti Ariani dan sebagainya. Kat pasar malam pun ada sehelai 5 ringgit. Itu petanda bagus. Walaupun yang bertudung tu nampak macam lebih ke arah kesedaran untuk berfesyen mengikut artis dan selebriti. Harga mencecah ratusan ringgit pun tak apa, yang penting bergaya beb! Yang penting itu duit mereka, bukan duit saya mahupun suami saya....

Dengan sebegitu banyak tudung yang berbagai jenis dan sangat mudah untuk dipakai tanpa menggunakan segala jenis mak nenek kerongsang, pakai sarung saja, dijual di segala jenis kedai tidak termasuk kedai runcit, kedai basikal dan yang sama waktu dengannya, alasan apa lagi yang diperlukan untuk terus tidak bertudung?

Oh! Kita lupa yang menyuruh kita bertudung dan menutup aurat dengan sempurna bukanlah pemilik tudung Ariani itu. Bukan juga yang design jubah dan kemudian dikenali sebagai Hajaba itu. Juga bukan Sri Munawarrah Design. Bukan..bukan..dan bukan...

Yang memerintahkan kita supaya menutup aurat adalah Yang Menciptakan kita sebagai manusia di muka bumi, Allah SWT.
"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat

Siapa kita untuk menafikan lagi kata-kata Allah di dalam al-Quran? Bila ada yang berkata:

Saya akan bertudung bila saya dah bersedia.

Saya tak nak hipokrit.

Mungkin bila saya dah tua nanti, baru saya kan bertaubat dan menutup aurat.

Tak boleh cari rezekilah kalau tutup aurat, pakai tudung.

Terasa gatal tangan untuk menampar orang. Tunggu dah jadi mayat baru nak tutup aurat ker? Masa tu orang lain yang tolong tutupkan aurat kita sebab diri sendiri tak reti-reti nak tutup aurat, pakai tudung masa hidup segar-bugar atas dunia. Nak minta putar masa guna alat Doraemon pun dah tak boleh dah.

Sedih...sedih...kita lupa yang hidup dan rezeki kita semuanya atas ketentuan Tuhan. Ada juga yang berani mempermainkan perintah Allah. Contohnya, bila ada kematian baru pakai tudung, tu pun kadang-kadang selendang berjambul saja, bila pergi masjid baru pakai tudung, bila akad nikah baru pakai tudung bersanding pula tudung hilang, dan macam-macam lagi perbuatan manusia yang ikut apa manusia lain buat bukan apa yang Tuhan suruh.

Sedih lagi....oh beraninya kamu wahai manusia yang hanya menumpang di dunia milik Tuhan yang satu. Kalau pakai tudung janganlah masa nak nikah saja, janganlah masa nak pergi lawat orang mati saja, janganlah masa pergi kubur saja, janganlah masa pergi buat umrah dan haji saja, janganlah masa pergi masjid saja, janganlah masa bulan puasa saja, janganlah masa pergi mahkamah syariah saja, janganlah masa berlakon dalam filem dan drama saja, janganlah masa menyanyi lagu nasyid dan ketuhanan saja, jangan..jangan...dan jangan....

Lagi....kalau pakai tudung janganlah tutup sebahagian rambut

saja, janganlah tutup kepala saja leher biar terbuka, janganlah pakai baju dan seluar ketat dan sendat sampai satu jari kelingking pun tak leh masuk mencelah dan nampak segala lurah dan bonggol, j anganlah tutup sampai paras leher saja tayang bahagian dada, janganlah ikat sanggul tinggi-tinggi macam bonggol unta (nabi kata), janganlah pakai baju lengan pendek, janganlah pakai jarang-jarang, jangan..jangan...dan jangan...

Banyak betul yang tak boleh. Macam mana nak ikut peredaran fesyen....???

Bertudung ikut perintah Allah dan ikut kefahaman agama yang betul, dapat pahala. Lagi susah dan banyak halangan nak tutup aurat, lagi banyak pahala dapat. Ta pi kalau bertudung ikut fesyen, kita dapat tudung yang bermanik-manik dan berkilau-kilau saja tapi tak dapat pahala. Macam orang berpuasa tapi tak solat. Dapat penat tak makan m inum saja tapi tak dapat pahala.
mahukah kita hidup di dunia ni lama tapi satu pahala pun ki ta tak dapat sebab tak ikut ajaran agama dan perintah Allah sepertimana yang tersebut dalam al-Quran.

Sebagai penutup, yang belum menutup aurat, percayalah masanya sudah tiba untuk menutup aurat. Yang pakai tudung sekejap ada, sekejap tak ada atas kepala, pakailah tudung dengan tetap selama-lamanya. Yang pakai tudung lengkap tapi masih pakai sendat dan ketat, tutuplah aurat dengan sesempurnanya. Pakai yang longgar-longgar supaya suatu hari nanti kita tak mati sebab tak boleh bernafas akibat pakai baju dan seluar ketat dan sendat.

Kita hanyalah insan biasa yang hidup hanya sementara di dunia yang fana.

"mana milik kita,
tidak ada milik kita,
semua yang ada,
Allah yang punya"

4 comments:

  1. alhamdulillah, tulisan yang ni sangat santai, duk baca sambil2 mkn moreh je, :D...bila tgk perkembangan artis lani, terasa Islam dah semakin 'diterima' skrg kn kak, bukan maksud dulu x diterima namun kbyknnya atas nama saja, bukan amal...semoga semua muslimat yang 'free hair' diluar sana dikurniakan hidayah utk bertudung dan semoga kita dan mereka yang bertudung terus dikurniakan petunjuk oleh Allah dalam setiap perkara yg kita buat...aameen...

    p/s: auni sihat? (^_^)

    ReplyDelete
  2. salam aini,

    alhamdulillah yg baik semuanya dtg dr Allah

    yg buruk tu atas kelemahan diri kita sbg manusia biasa

    auni sihat alhamdulillah

    ReplyDelete
  3. hm, bila akak cakap ayat ni, teringat hari ahad baru2 ni blajar kat kelas ILHAM dgn ust kamaruddin. katanya jangan guna ayat ni, 'yang baik semuanya dtg dari allah, yang buruk tu atas kelemahan diri kita sbg manusia', sbb bercanggah dengan akidah...katanya semua baik buruk itu dari allah jua...jika kita dalam majlis memberi ucapan dsb, seeloknya akhiri ucapan dengan istighfar, tasbih kafarah dan doa2 yang berkaitan..

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah

    dpt ilmu baru

    terima kasih aini

    teringat pulak ada sorg kwn akak ni slalu kata "yg baik dtg dr Allah, yg buruk dtg dr U**O"

    cerita lain ni...

    ReplyDelete