Thursday, June 17, 2010

35 MINGGU

Hari ini usia kandungan saya sudah menjangkau 35 minggu. Bermakna minggu depan genaplah 9 bulan usia kandungan saya. Bila-bila masa bayi di dalam kandungan ini akan keluar dari alam rahim ke alam dunia. Alhamdulillah, bayi di dalam kandungan ni semakin aktif bergerak sampaikan kadangkala terasa kuat tendangannya dan agak meletihkan. Hari ini, sekali lagi saya ke klinik untuk pemeriksaan selanjutnya. Keputusan ujian MGTT (minum air gula) yang dilakukan 2 minggu yang lalu menunjukkan tanda positif yang saya tiada penyakit kencing manis. Cuma tahap hb darah saya walaupun sedikit meningkat berbanding yang lepas tetapi masih dikira rendah iaitu 10.1. Ubat dah pun saya telan tetapi dek kerana tak pantang minum teh (minuman berkafein), maka kesan ubat itu agak kurang kesannya.


Doktor yang memeriksa saya hari ini mula menakut-nakutkan saya dengan ceritanya.

"Kalau darah rendah lagi, kena cucuk ooo", kata doktor lelaki yang berbangsa Cina itu. "Cucuk sakit ooo...kena lima kali cucuk. Itu sampai lepas bersalin pun rasa sakit lagi".

Misi yang duduk mengadap doktor pun mengangguk-angguk tanda sokong. Saya pula yang rasa gusar dan takut. Terpaksalah pasang azam untuk makan ubat secara teratur selepas ni. Tak nak kena cucuk lagi. Saya dah semacam trauma dengan jarum. harap-harap minggu depan, hb saya naik 11 ke atas sampailah saya bersalin. Risau juga bila misi sebut tadi kalau darah rendah kemungkinan turun darah banyak semasa bersalin, kena tambah darah, dan mungkin juga berlaku kelahiran bayi pramatang. Nauzubillah....


Doa saya semoga Allah permudahkan saat kelahiran anak kami ini. Saya pun berharap suami saya dapat temankan saya di dalam bilik bersalin kali ini. Sekurang-kurang ada kekuatan buat saya. Sewaktu menunggu nama dipanggil, ada seorang kakak sempat berkongsi sesuatu yang sangat berguna. Petua untuk memudahkan bersalin. Katanya, campur telur ayam kampung dalam segelas susu dan minum setiap hari, seminggu sebelum tarikh bersalin. InsyaAllah, mudah dan tak sakit sangat bersalin nanti. Dia dah amalkan dan alhamdulilah katanya berkesan. Saya pun rasa macam nak cuba juga.....

No comments:

Post a Comment