Monday, November 9, 2009

OH MY SON..

Apa tengok-tengok...!! Taulah saya ni comel

Aduh. Banyak betul dugaan menjadi seorang ibu ni. Seorang anak ini pun dah tak terlayan kerenahnya. Bayangkan kalau 2, 3, 4, atau 9 orang anak macam ibu saya. Boleh pening kepala dibuatnya. Dah jadi ibu ni barulah terasa susah payah dan peritnya ibu saya membesarkan saya dan adik-adik saya yang lapan orang lagi tu. Dahla semuanya ketegaq (degil) belaka. Ada yang kalau ditegur nak merajuk, ada yang kalau dimarah nak mengamuk, ada yang suka berleter, ada yang suka bergaduh sesama sendiri, ada yang bila dimarah dia buat tak tahu jer, pendek kata macam-macam ada. Kalaulah ibu saya seorang yang tak sabar, memang dah lama kami ni ditinggalkan di mana-mana.


Terima kasih mama...Jasamu yang tak ternilai itu akan kubalas sebaik-baiknya InsyaAllah. Minta maaf sebab tak selalu menelefon mama untuk bertanya khabar berita walaupun memanglah Sungai Petani ke Pendang tu hanya ambil masa 30 minit saja. Hanya doa ku panjatkan pada Yang Maha Esa agar Dia sentiasa menjaga dan mengasihi mama seperti mana mama menjaga dan mengasihi anak mama ini sejak kecil. Sedih..sedih.


Berbalik kepada dugaan melayan karenah anak saya yang seorang ni. Memang memerlukan tahap kesabaran yang tinggi. Al kisahnya, hari ini saya bersemangatlah nak menaip tesis sebab Jumaat ni nak kena hantar pula draf kedua tesis pada penyelia utama dan penyelia bersama. Sekarang ni nak buat apa pun semuanya kena pantas, pantas dan pantassss untuk mengejar masa yang amat terhad ni. Pukul 9.30 pagi tadi Ziyad tidur selepas minum susu. Saya letakkanlah dia dalam buaian dengan harapan dia dapatlah tidur lama sikit. Kalau tidur di atas tilam nanti dia cepat terjaga sebab terganggu dengan bunyi bising kereta dan motosikal lalu-lalang kat luar rumah. Maklumlah rumah tepi jalan. Masa dia tidur tu saya pun ambil kesempatan masak bubur nasi untuk dia macam selalu. Ibu dengan abi dia perut melayu jadi anak pun dididik jadi perut melayu juga.


Sejam kemudian, saya dengar suara dia merengek-rengek dalam bilik. Bila saya pergi jenguk mata dia dah bulat memandang saya. Nak tak nak kenalah angkat sebab dia dah mula mengeliat-ngeliat dalam buaian minta diangkat. Tandanya dia dah tak nak tidurlah tu. Tapi bila dia dah bangun, memang susahlah saya nak menaip kerja saya ni sebab si kecil ni sangat tertarik dengan komputer. Pantang nampak saya duduk di kerusi mengadap komputer, mulalah dia merangkak laju ke arah saya. Memanjat-manjat kaki saya selepas tu tarik keyboard. Nak menaip samalah konon-kononnya. Mainan dia yang berlambak-lambak tu pun tak dipandangnya. Kalau saya buat tak tahu mulalah dia gigit-gigit lutut saya ker tangan saya ker sebab tak layan dia. Kalau marah pun dia tersengih saja menampakkan gigi dua batang. Macamlah Ziyad ni faham, ibu.


Oh, my son! Sabar aje lah. Kalau difikir-fikirkan, sebenarnya anak saya ni cuba nak menarik perhatian saya. Dia pun bosan juga main dengan mainan yang tak boleh berkomunikasi. Boleh dibuat baling-baling ke lantai saja. Bila saya tinggalkan sebentar kerja saya dan melayan kerenahnya, dia nampak ceria saja. Rupa-rupanya anak saya ni perlukan teman untuk bermain. Perlukan teman untuk berbicara walaupun dia tak faham bahasa saya tapi dia tahu gerak badan dan senyuman saya. Maafkan ibu sayang.


Semoga kesibukan ibubapa tak meminggirkan anak-anak daripada kasih sayang dan perhatian mereka. Teringat pula kisah ibu saya yang tak kurang sibuk juga mengalahkan wakil rakyat sejak anak-anak dia dah besar belaka ni. Setiap hari masanya habis di sekolah saja melakukan macam-macam aktiviti sampaikan kami adik-beradik berpakat nak gantung banner kat sekolah tu tulis "kami kahukan mama kami semula di rumah". Idea adik-adik sayalah ni. Takkan nak tunggu Ziyad gantung banner, buat demonstrasi protes kot baru ibu nak bagi perhatian.


Kata saya,"Ziyad duduk diam-diam na, ibu nak buat kerja ni".

Jawab Ziyad,"oooooouuu...ohhhhh!", sambil menggeleng-geleng kepala.

1 comment:

  1. memang ziyad memerlukan seorang kawan yang boleh dia buat komunikasi.. maka cepat2 lah siapkan tesis.. supaya boleh bagi ziyad kawan yg dimaksudkan... hehe peace!!

    ReplyDelete