Thursday, November 5, 2009

DEADLINE = GARISAN MATI

Dalam merasakan diri ini sibuk pun jari-jemari saya ni terasa gatal untuk menaip di blog walaupun sekadar mengomel benda-benda yang tak ada kaitan dengan orang lain. Kebaikannya hati saya rasa lega sikit sebab saya dah mengeluarkan segala perasaan yang terbuku di dalamnya. Wah! Macam orang baru nak bercinta pula walaupun mood cinta tu memang akan sentiasa subur di hati (ditujukan buat suami).


Bulan ni saya dihambat-hambat deadline (garisan mati) sampai betul-betul mati kutu dibuatnya. Saya perlu menghantar laporan milestone projek kepada CIDB yang membiaya projek saya minggu ini. Minggu depan pula deadline saya untuk menghantar draf kedua tesis kepada penyelia utama dan juga penyelia bersama (co-supervisor). Dengar khabar penyelia bersama saya itu akan bertukar ke universiti lain hujung bulan ini. Kelam-kabut saya. Dalam masa-masa kritikal macam ni lah penyelia bersama saya tu nak berhijrah. Kalau difikirkan secara positifnya, ada juga kebaikan penghijrahan penyelia bersama saya tu sebagai pemangkin untuk saya cepat-cepat habis MSc ni bulan Disember nanti. Kalau tidak kenalah bayar yuran lagi.


Namun keburukannya, saya kena pos lah draf-draf tesis saya akan datang pada dia memandangkan dia akan berhijrah nun jauh di negeri di bawah bayu sana. Dugaan betullah. Walaupun dia sekadar penyelia bersama tetapi dia lebih pakar dalam projek yang saya buat ini. Masa dia ada dekat-dekat tak nak tanya, bila dah nak pergi baru timbul macam-macam soalan nak tanya. Benda yang tak ada depan mata baru nak hargai. Sesuaikah ayat ini?


Dua perkara ini pun dah cukup untuk membuatkan saya kelam-kabut, tak tahu nak mulakan yang mana satu. Padahal, banyak lagi benda tak siap ni. Semoga Allah permudahkan segala urusan saya.


Bila baca akhbar hari ni tentang keputusan JKR untuk membenarkan pelukis pelan bekerja dari rumah, terasa gembira bagi pihak mereka walaupun saya tak ada kena-mengena. Kan seronok kalau nanti saya boleh bekerja dari rumah saja. Kata suami, "tak jadi kerja lah nanti".

1 comment:

  1. Kerja dari rumah lah bagus. Asal akses ke internet tidak meragam.
    Tidak perlu habiskan petrol.
    cuma perlu buat pejabat rasmi di rumah.
    ----
    Gangguan dari anak/isteri tu, kena cari cara nak disiplin diri sahaja. -:)

    ReplyDelete