Friday, July 19, 2013

SOPAN SANTUN

Assalammualaikum,

Hari ni dah masuk 10 Ramadhan, bermakna fasa pertama Ramadhan dah sampai ke penghujung. Esok dah masuk Fasa kedua Ramadhan. Apa khabar Iman kita hari ini? Satu-satunya bulan Islam yang mana semua umat Islam hafal tarikhnya dan siap hafal waktu solat terutamanya waktu Maghrib dan Subuh. 

Sopan santun.

Dalam bulan Ramadhan, ramai berubah jadi sopan santun. Yang tak bertudung mula berselendang, yang pakai ketat mula berbaju kurung. Yang tak pernah jejak kaki ke masjid pergi solat terawih. Alhamdulillah, permulaan yang bagus, semoga boleh istiqamah menjdi lebih baik untuk bulan-bulan akan datang.

Ingat! Allah SWT bukan berada dalam bulan Ramadhan saja tau. Dia berada di sisi kita setiap masa melihat kita dan amalan kita.

Sopan santun bukan hanya dalam bicara dan tutur kata. Sopan santun juga boleh diaplikasi di jalan raya. Orang Malaysia ni agak jaguh dalam memandu melalui pemerhatian saya. Selit sana, selit sini, selit sinun. Kita yang memandu dengan penuh berhemah ni naik terkejut beruk kadang-kadang. 

Saudara/saudari,

Gunalah lampu isyarat kiri dan kanan tu dengan baik yer. Kalau nak mencelah jangan masuk saja. Kalau terlanggar kan dah berbalah. Sopan santun la yer...Nak masuk jalan kiri, bagilah signal kiri, nak masuk kanan bagilah signal kanan. Bila ada kenderaan yang bagi signal nak ke kiri janganlah kita yang berada dibelakangnya memecut laju ke depan. Kalau terlanggar macam mana? Bagilah laluan.

Buat baik ni bukan tunggu pergi masjid saja tau. Kat jalan raya pun kena buat baik. Barulah selamat perjalanan. Jangan lupa baca doa naik kenderaan. Kita nak Allah SWT yang jaga kita sepanjang perjalanan kan.



No comments:

Post a Comment