Wednesday, July 25, 2012

OKB

Assalammualaikum,

OKB stands for what? Orang Kaya Baru...so materialistic...

Cuba kita tukar, OKB = Orang Kaya Beriman @ Orang Kaya Bertaqwa..much better, kan..Sejuk hati..

Di kawasan Kajang, Bangi ni rupa-rupanya ramai OKB (Orang Kaya Bertaqwa/Beriman). Kenapa saya kata macam itu? Kadan-kadang kalau berkesempatan ke masjid atau surau di sekitar dua kawasan ini, rata-rata jemaahnya datang menaiki kereta mewah, Mercedes Benz, Toyota Hilux, Honda Civic, Jaguar pun ada...Malunya kalau orang miskin dan sederhana maca kita ni malas ke masjid/surau.

Untuk apa kita gali kekayaan yang melimpah-ruah kalau kita sombong untuk ke rumah Allah? Pakai kereta Kancil tapi sibuk dengan hal dunia sebab itulah tak kaya. Cuba tengok OKB yang selalu pergi masjid berjemaah, sudahlah kaya, beriman dan bertaqwa...Syurga dunia dah dapat, syurga akhirat pun dah selangkah kakinya...MasyaAllah...Saya pun nak juga jadi  macam itu...

Bulan Ramadhan ni, alhamdulillah saf jemaah sampai ke pintu belakang masjid walaupun saf solat Subuh sampai satu/dua tiang masjid saja. Terbalik kan kita ni, dah jadi satu adat. Bila datang Ramadhan, berbondong-bondong muslimin/muslimat ke masjid nak solat terawih. Padahal, itu sunat saja buat di rumah pun tak apa. Yang penting solat wajib itu yang perlu lebih diimarahkan. Tapi, tak apalah...at least mereka datang mengimarahkan masjid di bulan mulia. Semoga dapat istiqamah di bulan-bulan seterusnya. Yang tak solat langsung tapi puasa tu lagi teruk kot. Puasa untuk siapa agaknya??????

Jom, kita jadi Orang Kaya Bertaqwa lagi banyak harta lagi dekat kita kepada Sang Pencipta...berkat rezeki kita....

No comments:

Post a Comment