Thursday, December 1, 2011

TAMBAH TANGGUNGJAWAB?


Assalamualaikum semua,

Great job comes with great responsibility

Macam pernah dengar ayat ini tapi tak ingat kat mana dan tak pasti betul ker tak ayatnya. Main sedap sebut dan taip aje.

Kesimpulannya, dengan menggunakan ayat sendiri, semakin tinggi tahap kerja semakin tinggi juga tanggungjawab.

Masih segar dalam ingatan, dulu semasa menyambung pengajian di peringkat Master, memang banyak perkara yang perlu dilakukan sendiri. Bermula dari proposal sehinggalah ke tesis yang terakhir tapi ada juga bantuan dari supervisor (SV) secara langsung atau tak langsung. Misalnya, dari segi kaedah penyelidikan saya dapat rujukan dari proposal SV sendiri. Jadi, ada kemudahan di situ dari segi memahami dan mengetahui kaedah penyelidikan dijalankan atau lebih tepat lagi disebut sebagai research methodology. Semua dah ada depan mata yop.

Tapi, bila saya buat keputusan untuk sambung PhD, kenalah belajar berdikari. Dengan erti kata bersedia untuk 100% berdikari bermula dari menyiapkan proposal hinggalah ke tesis terakhir nanti (InsyaAllah). Tak tahulah bagaimana nak menghadapinya. Orang yang dah biasa disuap, bukan mudah nak menyuap sendiri. Pepatah sendiri. Kalau dah terbiasa dengan kaedah diberi maklumat, susah jugalah kalau semua maklumat perlu dicari sendiri. Yalah, nama pun PhD, kalau masih nak harapkan orang lain, tak ada maknanya belajar tinggi-tinggi sampai 100 tingkat sekalipun.

Itulah cabarannya. Yang penting sifat rajin wajib ada dalam diri. Palu gendang dalam diri. Sahut cabaran yang datang. InsyaAllah, alah bisa tegal biasa.

Akhir kata, jadikan kegagalan satu batu loncatan untuk berjaya. Kejayaan yang diperoleh selepas menempuh kegagalan yang sepahit kopi tak bergula akan menjadi manissss walau tanpa gula....

Allahumma yassir wa la tu'assir...

P/S: Orang lain di negara luar nak masuk sekolah pun susah atas kekangan wang ringgit, perang, kebuluran dan sebagainya tapi kita di Malaysia ni kalau ada peluang sambung belajar, belajarlah bersungguh-sungguh sampai jadi pakar dalam ilmu tersebut...Ingatan buat diri sendiri yang selalu lupa...

No comments:

Post a Comment