Monday, May 10, 2010

KEMBALI KE KMPP


Alhamdulillah, saya baru saja pulang dari menghantar adik saya ke Kolej Matrikulasi Pulau Pinang (KMPP) hari ini. Tempat yang sama yang pernah saya huni selama setahun dahulu. Tempat ini jugalah yang mengajar saya untuk hidup berdikari buat pertama kalinya menetap jauh daripada keluarga. Padahal, perjalanan dari Pendang ke Bertam ambil masa selama 40-45 minit saja. Tapi asyik homesick aje..

Sebaik saja memijakkan kaki ke bumi yang pernah saya duduki dulu selama setahun, banyak kenangan manis datang menjengah kembali fikiran. Suasana dan persekitaran dah nampak sedikit berubah. Dulu tanahnya gersang daripada kehijauan pokok. Sampaikan memijak rumput di bumi KMPP itu merupakan satu kesalahan besar pada ketika itu. Terima kasih buat En. Manan di atas keprihatinan menjaga survival rumput-rumput itu kalau tidak generasi hari ini tak merasa untuk melihat kehijauan rumput di KMPP. Sekarang nampak cantik sikit dihiasi pohon-pohon hijau yang sejuk mata memandang selain pemandangan sawah padi dan lebuh raya yang terbentang.

Semoga adik saya dapat berdikari dan berjaya dengan cemerlang. Tiba-tiba teringatkan kawan-kawan lama di KMPP. Kawan-kawan yang simbah saya dengan air sabun, pecahkan telur di bahu saya, yang suka baling bantal, suka mengusik, suka diusik, selalu tidur 2-3 orang atas satu katil, yang suka ketawa mengilai-ngilai, yang suka 'menyewa tanpa bayaran' di bilik saya, yang suka memasak dalam rice cooker (kantoiii...), geng-geng jemaah solat tarawih, geng-geng buka puasa dan yang sentiasa bantu-membantu antara satu sama lain dalam segalanya.

Semoga suatu hari nanti kita dapat bersua dan berkongsi kisah-kisah suka duka kita semasa di KMPP dulu...

1 comment:

  1. yea...sob2...

    dah lama tak dengar ketawa mengilai-ngilai ko tu...

    ReplyDelete